DIT ZIJN NIET DE M@ZELEN Beeld © Getty
DIT ZIJN NIET DE M@ZELEN Beeld © Getty
Mazelenuitbraak

Indiegogo: geen crowdfunding meer voor antivaxxers

28 april 2019 14:29

Het crowdfundplatform Indiegogo wil geen inzamelacties meer toestaan van anti-vaccinatie-activisten, die ten onrechte geloven dat vaccinaties slecht zijn voor de volksgezondheid.

Het is binnenkort niet meer toegestaan om via Indiegogo crowdfundacties te organiseren met gezondheidsclaims die niet wetenschappelijk zijn onderbouwd, meldt BuzzFeed. Indiegogo heeft dat besluit genomen nadat er via de site ruim 86.000 dollar werd ingezameld voor de documentaire ‘Vaxxed II: The People's Truth’.

In Nederland maakt de Stichting Vaccinvrij reclame voor Vaxxed II. De film moet de opvolger worden van ‘Vaxxed’ van de omstreden Britse regisseur Andrew Wakefield. Wakefield publiceerde eind jaren negentig onderzoek waaruit zou blijken dat het BMR-vaccin (bof, mazelen, rode hond) kan leiden tot autisme.

Veelvuldig ontkracht

Het onderzoek van Wakefield is sindsdien veelvuldig ontkracht. The Lancet, het wetenschappelijk tijdschrift dat het onderzoek van Wakefield publiceerde, besloot daarom in 2010 om de controversiële studie volledig te herroepen.

De Britse medische tuchtraad schrapte Wakefield bovendien uit het artsenregister omdat hij zijn onderzoek op een onverantwoorde en oneerlijke manier had gepresenteerd. Wakefield ‘vergat’ onder meer te melden dat zijn onderzoek was gefinancierd door advocaten die bezig waren om bewijzen te verzamelen tegen vaccinproducenten.

Zoveel mogelijk moeders

Amerikaanse politici oefenen de laatste maanden flinke druk uit op internetplatforms om meer actie te ondernemen tegen anti-vaccinatie-activisten. In de VS is dit jaar de grootste mazelenuitbraak sinds 2000.

Antivaxxers maken veelvuldig gebruik van sociale media om hun boodschap te verspreiden. Uit onderzoek van de Daily Beast bleek eerder dit jaar dat op Facebook anti-vaccinatie-advertenties draaien die zijn gericht op vrouwen van boven de 25 jaar. Zo hopen de activisten zoveel mogelijk moeders te bereiken.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Anti-vaccinatie-activisten richten Facebook-reclames op moeders