Meetpak voor 3D-scans geflopt: stekker uit webwinkel
On-gepast

Meetpak voor 3D-scans geflopt: stekker uit webwinkel

30-04-2019 15:34 Laatste update: 15:35

De Japanse startup Zozo Suit stopt met het aanbieden van een 3D-scanpak en de bijbehorende webwinkel. Met het pak konden online shoppers hun maten meten, waardoor ze altijd goed passende kleding zouden bestellen.

Het is de Japanse startup ZOZO Suit niet gelukt om voet aan wal te krijgen. Ondanks een stortvloed aan reclames op Instagram en de kekke filmpjes heeft de Japanse miljardair en bedenker Yusaku Maezawa de stekker uit het project getrokken.

De bijzondere webshop is per direct gestopt met de verkoop, mailt het bedrijf naar klanten. Een reden geeft het bedrijf niet, maar het is aannemelijk dat er te weinig gebruik van de dienst werd gemaakt.

Nooit meer iets retour

De belofte van Zozo was dat er een wereld zou komen zonder de maten S, L of XL, maar slechts één maat: de jouwe. Door het pak aan te trekken en via de app twaalf foto's van jezelf te maken, zou de dienst perfect de vormen van je lichaam weten.

Met deze pasvorm kon je shoppen in de webshop, waardoor je dus altijd de perfecte maat kleding zou krijgen. De praktijk was echter weerbarstiger, merkten we toen we het pak probeerden

Frustrerend meetproces

Ten eerste was het meetproces ontzettend frustrerend, omdat het continu mis ging en het niet duidelijk was hoe je het proces wel goed moest doorlopen. Ook was het uiteindelijke opgestuurde shirt te klein. De broek paste wel perfect.

Ook was het assortiment in de webshop beperkt tot een aantal broeken en shirt en kon de meting niet worden gebruikt bij andere webshops.

Tot eind mei

Per direct is het al niet meer mogelijk om nieuwe kleren te bestellen. Wel komen bestelde kleren nog gewoon aan en geldt de 30-dagen retourperiode nog steeds.

Op 28 mei worden alle metingen gewist van de server. De klantenservice is nog bereikbaar tot 31 mei.