Google gaat veel meer advertenties op smartphones tonen
Op thuisscherm

Google gaat veel meer advertenties op smartphones tonen

15-05-2019 10:08 Laatste update: 10:08

Google gaat veel meer advertenties tonen op vooral de mobiele versies van zijn diensten, zoals op de homepage van zijn zoekmachine.

Google toonde de meeste advertenties tot nu toe vooral aan desktop-gebruikers van zijn diensten, maar dat gaat veranderen. Op het mobiele thuisscherm van de Google-zoekmachine komen voortaan advertenties te staan.

Wie naar iets zoekt op Google, krijgt binnenkort 'galerij'-advertenties te zien. Adverteerders kunnen dan meerdere afbeeldingen in één reclame kwijt, waar gebruikers doorheen kunnen vegen.

Volgens Google krijgen zulke advertenties 25 procent meer interactie dan de ouderwetse reclames met één plaatje. Zulke reclames zijn door Google al beperkt getest, en lijken op de reclames die bijvoorbeeld in de Instagram-apps worden getoond.

Reclames in Maps, Nieuws en YouTube

Ook gaat Google adverteren in het nieuwsoverzicht dat op het thuisscherm van veel Android-telefoons wordt getoond. Ook komen er reclames in de Google-app, en worden er meer advertenties in Google Maps getoond. In het geval van Maps gaat het dan bijvoorbeeld om restaurants die tegen betaling boven de zoekresultaten staat.

Google gaat het daarnaast makkelijker maken om via Google te winkelen. Net als bij zijn reclames wil Google ook links naar winkels visueler maken, om mensen naar webshops van derden te lokken. Google krijgt in dat geval een deel van de opbrengst. Google gaat koppelingen naar webshops ook op meer plekken tonen, zoals op YouTube. Ook krijgen gebruikers een gepersonaliseerde shopping-pagina te zien. Google kreeg in 2017 nog een recordboete van Europa omdat het zijn eigen Google Shopping zou voortrekken.

Bekijk ook waar Google binnenkort allemaal mee komt:

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's