GM en Michelin testen nieuwe autobanden zonder lucht
Beter voor milieu

GM en Michelin testen nieuwe autobanden zonder lucht

05-06-2019 15:01 Laatste update: 17:11

Michelin ontwikkelt samen met General Motors een nieuwe autoband waar geen lucht in zit. GM wil in 2024 de eerste van zijn auto's uitrusten met de nieuwe banden.

Luchtloze banden zijn al jaren in ontwikkeling, maar hebben hun weg naar gewone auto's nog niet gevonden. Daar lijkt nu verandering in te komen. Michelin en General Motors komen met de Uptis, een luchtloze autoband. De Uptis lijkt een vervolg te zijn op de luchtloze Tweels-band van Michelin.

De Uptis-band gebruikt onder andere composiet rubbermaterialen gemengd met harsen en glasvezel. Anders dan de Tweels zijn de Uptis-banden wel geschikt voor gebruik op de snelweg. De Tweels konden het gewicht van zware auto's bij hoge snelheden op het asfalt niet aan.

Nooit lek

Michelin test de Uptis-autobanden samen met GM in de elektrische Chevy Bolt-auto's. In 2024 wil GM de banden voor het eerst als optie onder een aantal van zijn auto's aanbieden.

De nieuwe banden ogen wellicht wat minder vergeleken met de huidige banden, maar ze rijden volgens Michelin net zo comfortabel. Belangrijker is dat de Uptis-banden nooit lek kunnen gaan en een gevaarlijke klapband is ook verleden tijd.

Beter voor milieu

De luchtloze autoband is volgens Michelin en GM een belangrijke ontwikkeling voor elektrische en zelfrijdende auto's, omdat de banden minder onderhoud vergen. Ook is de productie van autobanden minder vervuilend en zou er bijvoorbeeld geen reservewiel meer nodig zijn, wat een gewichtsbesparing en daarmee ook een energiebesparing oplevert.

Massaproductie van luchtloze banden kan zorgen voor minder vervuiling. Volgens Michelin worden elk jaar 20 procent van alle autobanden gedumpt door lekken en onregelmatige slijtage vanwege verkeerde bandenspanning. Dat vertaalt zich naar 200 miljoen gedumpte banden.

De luchtloze Uptis-banden zijn 3D-geprint en bestaan volgens Michelin uit 100 procent duurzame materialen.

Kijk ook: hoe bevalt de Tesla Model 3?