De ING heeft miljoenen betalingen dubbel afgeschreven. Beeld © ANP
De ING heeft miljoenen betalingen dubbel afgeschreven. Beeld © ANP
'Persoonlijke aanbiedingen'

ING gaat reclames tonen op basis van betaalgedrag klanten

5 juni 2019 11:54

ING gaat klanten 'persoonlijke aanbiedingen' doen aan de hand van de af- en bijschrijvingen op hun rekening.

Dat meldt ING in zijn bijgewerkte voorwaarden. Sommige klanten hebben al een e-mail van de bank gekregen, anderen worden uiterlijk 7 juli geïnformeerd. De nieuwe aanbiedingen zijn voor producten en diensten van ING zelf, niet van derde partijen. Klanten kunnen zich afmelden voor de reclame.

"Door jouw af- en bijschrijvingen kennen we je een beetje", schrijft ING. "Op basis van die gegevens kunnen we je betere tips geven. Of een van onze eigen ING-producten aanbieden op het beste moment. Bijvoorbeeld een spaarrekening als je voor het eerst kinderbijslag krijgt. Maar alleen als je dat wilt, want we gebruiken er jouw gegevens voor."

'Geen doorverkoop klantdata'

De bank noemt ook voorbeelden als reclames voor een reisverzekering of creditcard voor klanten die op een luchthaven geld pinnen. Of reclames voor een hypotheek voor klanten die maandelijks een groot huurbedrag overmaken. ING kan de aanbiedingen doen via zijn eigen site en apps, de sites en apps van derden of via brieven, e-mails of sms-berichten.

Klanten die geen persoonlijke aanbiedingen van de bank willen, kunnen zich afmelden via de privacy-instellingen in Mijn ING. Volgens de bank voldoet de nieuwe methode aan de privacywet AVG, ook al werkt de methode via zogenoemde opt-out: klanten doen mee tenzij zij bezwaar maken.

Dat mag volgens de wet, maar wel als daar een wettelijke grondslag voor is. ING zegt tegen Tweakers dat het denkt dat het aan die eis voldoet. Ook zegt de bank dat er geen plannen zijn om dergelijke klantdata aan derden te verkopen.

'Niet in de haak'

De Consumentenbond is niet te spreken over de plannen van de bank. "Wij vinden dit niet in de haak", zegt woordvoerder Gerard Spierenburg. De bank voldoet op meerdere manieren niet aan de privacywet AVG, zegt hij. 

"ING beroept zich voor het gebruik van de gegevens op het gerechtvaardigd belang. Wij bestrijden dat", zegt Spierenburg.

Een bank heeft als primair doel het betalingsverkeer regelen, legt hij uit. "Ze hebben onze gegevens niet gekregen om aanbiedingen te doen", legt hij uit. 

Hij struikelt er ook over dat klanten het krijgen van die persoonlijke aanbiedingen uit moeten zetten. "Zo'n optie standaard aanzetten is niet privacy-by-default, zoals AVG wel voorschrijft. Daarmee voldoen ze niet aan de privacywet." 

Daarnaast is de Consumentenbond bang dat deze stap de deur opent naar een volgende stap: verkopen van gegevens aan derden. 

"In 2015 wilden ze direct gegevens delen met anderen om te kunnen adverteren. Toen viel het hele land over ze heen. Ze steken het nu voorzichtiger in, maar het ligt in de lijn der logica dat ze dit stapsgewijs uitbouwen", zegt Spierenburg.

ING: we voldoen wel aan AVG

De bank kan zich niet vinden in de lezing van de Consumentenbond. ING voldoet wel degelijk aan de AVG, zegt een woordvoerder. 

"Een gerechtvaardigd belang is ook een wettelijke grondslag. En die kan gebruikt worden voor direct marketing." Daardoor is het gebruik van de persoonsgegevens wel degelijk toegestaan, aldus de woordvoerder.

Daarnaast is de bank niet van plan gegevens door te verkopen. "Dat is absoluut niet aan de orde. Het gaat hier puur om het doen van aanbiedingen van onze eigen diensten en het geven van tips aan onze klanten." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Apple Pay vooralsnog exclusief voor ING-klanten

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Betaalwet PSD2 van kracht: banken moeten jouw gegevens delen

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

ING-commercial Apple Pay uitgelekt