Hoe bevalt de allereerste elektrische Vespa?
?

Hoe bevalt de allereerste elektrische Vespa?

20-06-2019 17:18 Laatste update: 21-06-2019 17:42

Na een aantal kleine spelers doet nu ook de marktleider en trendsetter mee: de Vespa Elettrica is de allereerste elektrische scooter van het Italiaanse merk. Hij is flink aan de prijs, maar rijdt behoorlijk stil.

Denk je aan een scooter, dan denk je aan Vespa. Het is niet voor niks de marktleider in Nederland. Extra vreemd is het dat Vespa tot voor kort nog geen elektrische variant op de markt had. Maar nu is er de Vespa Elettrica, hij ziet er uit als een normale Vespa, maar dan niet met een benzinetank, maar met een accu.

Die accu zit verstopt onder de buddyseat, waardoor je iets minder bagageruimte hebt, maar een kleine helm past er nog steeds in. Met een vermogen van 3,5 kW (4 kW piek), een actieradius van 100 kilometer, een oplaadtijd van 0 naar 100 procent in 4 uur en de bouwkwaliteit die je van Vespa gewend bent, staat het voertuig aan de top van de scootermarkt. Dat is ook zeker zo qua prijs: voor rijklaar inclusief kenteken betaal je 6629 euro. Concurrenten zoals NUI en Unu zijn vaak de helft zo goedkoop, al zijn de specificaties ook (iets) minder.

25 of 45 km/u

De Vespa komt in zowel de snorfiets- als de bromfiets-uitgave, waar je hetzelfde voor betaalt. Dat is misschien een beetje gek, omdat je met de bromfiets 45 km/u kan en met de snorfiets slechts 25 km/u, maar de snorfiets heeft ook een aantal voordelen. Je hoeft geen helm op en je mag veilig op het fietspad blijven. Je mag zelfs op de mooie smalle fietspaden die zijn aangeduid met zo'n rechthoekig 'fietspad'-bordje als je elektrisch rijdt, dus dat is ook erg leuk.

Maar hoor jij bij die 5 procent van Nederland die in Amsterdam woont, dan zijn sinds kort al die voordelen weg, want je moet wel een helm op en op de rijbaan rijden. Ik hoor bij die 5 procent en ik moet zeggen dat ik het erg verwarrend vond allemaal. Soms word je toch weer het fietspad opgestuurd en je bent continu bang dat je iets verkeerd doet.

Woon je in Amsterdam, dan moet je dus absoluut niet voor het snorfietsmodel. Bovendien is het erg traag op langere stukken, ik werd zelfs ingehaald door fietsers. Het is afwachten hoe de nieuwe regels in Amsterdam uitpakken. Wie weet verdwijnt de regel weer, of wordt het juist over het hele land uitgerold.

Ervaring

Die snelheid zorgt er wel weer voor dat je lekker zen op je scooter zit. Ik reed voor deze test van Amsterdam naar Hilversum (ruim 30 kilometer), het zonnetje scheen, er stonden schapen op de dijk, dus ik had een mooie ochtend.

In principe ben ik meer fan van de e-fiets, e-step en e-skateboard, maar qua comfort en gemak gaat er natuurlijk weinig boven de scooter. Het elektrische is erg prettig, want je bevuilt de wereld niet met smerige uitlaatgassen en het maakt bijzonder weinig geluid waardoor je gewoon met je passagier kunt praten.

Oftewel ik hou mijn 6629 euro nog even op zak, maar het is goed nieuws voor iedereen dat nu ook de marktleider op de elektrische sneltrein is gestapt. Hopelijk binnenkort op alle modellen.

Kijk ook: deze elektrische step gaat keihard