Nieuwe Volkswagen Golf praat via de cloud
Car2X naar middenklasse

Nieuwe Volkswagen Golf praat via de cloud

25-10-2019 11:55 Laatste update: 11:55

Volkswagen trok de doeken van de nieuwe Golf. De liefhebber zal opgetogen zijn over de aangescherpte lijnen van deze achtste generatie. De gemiddelde observator zal het verschil niet meteen zien. De standaard middenklasser brengt wel nieuwe interessante connectiviteitsdiensten.

De dingen die je in de nieuwe Golf kunt vinden komen grotendeels van duurdere modellen die we al kennen. Geen klokken meer, maar schermen. Geen knoppen, maar touchscreens. Met de nieuwe Europese regelgeving zou je verwachten dat er alleen nog maar hybrides en elektrische versies worden aangeboden. Maar Volkswagen laat de keuze aan de klant. Er komen vijf hybride varianten, maar er is ook nog steeds een dieselversie, een benzinevariant en een gas-editie te koop.

De e-Golf missen we, waarschijnlijk omdat de elektrische ID.3 die rol over gaat nemen. Om de herinnering aan sjoemeldiesels verder te laten vervagen, komen er twee katalysatoren in de nieuwe Golf die moeten zorgen voor een reductie van 80 procent van de NOx-gassen. De zwanenzang van de brandstofmotor, want vermoedelijk zal voor het einde van deze generatie Golf elektrisch rijden in dit segment ook financieel aantrekkelijker zijn. Daardoor kunnen de benzine- en dieselvarianten uiteindelijk uitsterven.

eSIM

Baanbrekend is dat elke Golf een eSIM aan boord krijgt waarmee online informatie gedeeld kan worden met de diensten van Volkswagen. Een aantal daarvan zal gratis zijn, een aantal waarschijnlijk betaald. Informatie die de auto heeft over de omgeving worden ook via die sim gedeeld. Als de auto aquaplaning of gladheid vaststelt, kan hij auto's in de buurt waarschuwen, nog voordat ze zelf bij het water of ijs beland zijn.

Idealiter krijgt de auto via deze Car2X-interface ook informatie van verkeerslichten. Op dit moment is dat natuurlijk nog een kip-en-eiprobleem; de meeste stoplichten kunnen nog niets vertellen aan deze auto's. Maar nu Volkswagen het een standaard maakt in de middenklasser -en Seat, Volkswagen, Skoda, Audi en Porsche uit dezelfde stal ongetwijfeld zullen volgen - is er meer reden voor overheden om informatie te gaan delen. Potentieel kan met deze informatie fileleed verminderd worden en ongelukken worden voorkomen.

In maart 2020 komt de Golf naar Nederland en voor die tijd zullen alle prijzen bekend worden.