Tesla

Tesla Autopilot herkent nu ook pylonnen op de weg

4 november 2019 19:04

Tesla-auto's met het Autopilot-systeem herkennen voortaan ook verkeerskegels op de weg, waarna de auto automatisch van baan kan veranderen.

Tesla's Autopilot-systeem zorgt ervoor dat de Tesla-auto's deels zelfsturend zijn. Maar zodra er wegwerkzaamheden zijn die visueel gemarkeerd zijn met pylonnen en kegels, dan moest de bestuurder tot nu toe zelf ingrijpen. omdat Autopilot deze nog niet herkende. Het bedrijf heeft nu echter een software-update uitgebracht, waardoor Tesla's de pylonnen op de weg wel moet herkennen. 

Als je op Autopilot navigeert, dan zal de Tesla afhankelijk van de instellingen je waarschuwen om van baan te veranderen of de wegafzetting vermijden door zelf automatisch van baan te veranderen.

Werkt nog niet goed in alle landen

Helemaal waterdicht is het systeem nog niet. Hoewel meerdere Tesla-rijders melden dat het systeem goed werkt, zijn er ook meldingen, zoals die van een Italiaanse Tesla-rijder, die ontdekte dat Autopilot de kleinere kegels die in Italië worden gebruikt bij wegwerkzaamheden niet herkent. 

De Tesla's die overal ter wereld rondrijden met Autopilot verzamelen allerlei data. De verschillende soorten niet-herkende verkeerskegels zullen dan uiteindelijk ook aan de database toegevoegd worden. Tesla blijft overigens wel waarschuwen dat je zelfs met Autopilot altijd moet blijven opletten en zelf moet ingrijpen waar nodig. 

Zelfrijdende auto's

Een zelfrijdende auto waar je toch moet opletten is tegenstrijdig en mogelijk gevaarlijk. In 2013 voerde Google een experiment uit waarbij werknemers in een zelfrijdende auto het stuur mochten los laten, maar toch moesten blijven opletten, zoals in een Tesla die op Autopilot navigeert. Het Google-project heette overigens ook Autopilot. Binnen twee weken trok Google de stekker uit het experiment. De werknemers bleken achter het stuur make-up op te doen, op laptops te werken en eentje viel zelfs in slaap. Mensen vertrouwen te snel op dergelijke automatische systemen met alle gevaren van dien.

Uit het Google-project kwam het zusterbedrijf Waymo voort, dat als filosofie heeft dat zelfrijdende auto's niet semi maar volledig autonoom moeten kunnen rijden. Waymo test in de VS met succes in volledige autonome taxi's.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Tesla laat gebruikers claxon en bewegingsgeluid aanpassen

Miniatuurvoorbeeld
Kijk ook

'Alles op wielen wordt elektrisch en connected'

Kijk ook: Tesla Autopilot op reis