Zelfrijdende Uber-auto's hadden meer ongelukken voor fatale crash
37 ongelukken

Zelfrijdende Uber-auto's hadden meer ongelukken voor fatale crash

06-11-2019 09:43 Laatste update: 09:43

De zelfrijdende auto's van Uber waren al 37 keer betrokken bij een ongeluk voor de fatale aanrijding met een voetganger in Arizona.

Dat meldt de Amerikaanse verkeerstoezichthouder National Transportation Safety Board (NTSB) dinsdag. De NTSB deed onderzoek naar het fatale ongeluk dat in maart 2018 plaatsvond, toen een zelfrijdende Volvo XC90-auto van Uber een voetganger aanreed in de stad Tempe in Arizona.

De oorzaak van dat ongeluk was gebrekkige software, oordeelt de NTSB nu. De zelfrijdende software was onvoldoende ingesteld op voetvangers die zich niet aan de regels hielden. Het systeem had geen parate reacties voor mensen die plotseling overstaken en niet via bijvoorbeeld een zebrapad.

Uber-auto reageerde veel te laat

Dat was het geval bij het fatale ongeluk, waarbij een 49-jarige vrouw door de Uber-auto werd aangereden toen zij in het donker met een fiets aan de hand overstak, buiten een oversteekplaats om.

De Uber-wagen had 4 seconden voor de crash moeten beginnen met remmen. Het systeem herkende de vrouw met fiets echter pas 1,2 seconden voor de crash als zodanig, en remde veel te laat. De Uber-wagen had ook een denkperiode van een seconde, om een alternatief op hard remmen te bedenken. Die functie is inmiddels door Uber verwijderd.

Bij 37 ongelukken betrokken

Voor het fatale ongeluk waren de zelfrijdende auto's van Uber betrokken bij 37 ongelukken, waarbij het in 33 gevallen andere voertuigen waren tegen die van Uber reden. Ook was er een geval waarbij de menselijke testchauffeur het stuur van de computer overnam om een spookrijder te ontwijken, maar daarbij op een geparkeerde auto botste.

Eerder dit jaar werd al bekend dat Uber voorlopig niet strafrechtelijk vervolgd zou worden voor het dodelijke ongeval tijdens een test met een zelfrijdende auto. De aanklagers in de Amerikaanse staat Arizona zagen toen "geen basis voor strafrechtelijke aansprakelijkheid". Het is nog niet bekend of dat door de nieuwe resultaten.

Is de angst voor de zelfrijdende auto terecht?

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's