Snapchat controleert of politici in reclame liegen
Factcheckers

Snapchat controleert of politici in reclame liegen

18-11-2019 20:23 Laatste update: 19-11-2019 10:29

Snapchat controleert of de beweringen in politieke advertenties wel kloppen. Daarmee kiest het sociale platform voor de tegenovergestelde aanpak van concurrent Facebook.

Politici mogen op Snapchat adverteren, maar iedere ingekochte reclame gaat langs een factcheckteam binnen het bedrijf. Dat vertelt CEO Evan Spiegel aan CNBC

"We proberen een plek te maken voor politieke reclame", vertelt de topman. "We bereiken namelijk een hoop jongeren die voor het eerst naar de stembussen gaan. Die moeten betrokken worden in politieke onderwerpen."

Vanuit Nederland wordt ook reclame gemaakt op Snapchat, blijkt uit de transparantierapporten die het bedrijf publiceert. Onder meer Stichting IFAW, Unie van Waterschappen, JouwGGD, Natuurmonumenten en Greenpeace hebben dit jaar reclame gemaakt via Snapchat.

Facebook

Facebook kwam recent onder vuur te liggen om zijn reclamebeleid. Hoewel het bedrijf factcheckers heeft om bepaalde berichten te controleren, mogen deze niet controleren of beweringen in politieke reclame wel klopt.

De aanpak leidde tot frustratie onder Facebook-personeel, dat later een brief naar CEO Mark Zuckerberg stuurde. Hierin zeiden ze bang te zijn dat de waarden van Facebook gevaar lopen.

Twitter

Twitter koos op zijn beurt voor weer een andere aanpak. Op dit sociale netwerk is het helemaal niet meer toegestaan om politieke reclames in te kopen.

Volgens Twitter-ceo Jack Dorsey is de impact van politieke reclame te groot om er zorgeloos mee om te gaan. "Deze advertenties worden gebruikt om stemmen te winnen en de levens van miljoenen mensen te beïnvloeden", zei hij kort na het besluit.

Review: Snapchat-bril

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's