1 op de 10 Amsterdammers gebruikt deelauto
Sharenow

1 op de 10 Amsterdammers gebruikt deelauto

10-02-2020 08:51 Laatste update: 08:53

In één jaar zijn in Amsterdam 5 miljoen kilometers afgelegd in elektrische deelauto's van Share Now (vroeger Car2Go en DriveNow). Wordt de deelauto gemeengoed?

Al geruime tijd reppen automakers over een nieuw tijdperk. Eigendom van een auto is passé, betalen voor gebruik wordt de nieuwe norm. In praktijk valt dat nog een beetje tegen. In 2019 reden er nog steeds 8,5 miljoen personenauto's rond. Of om preciezer te zijn: de meeste staan het grootste gedeelte van de tijd stil. Tussen 2006 en 2016 is het aantal particulier gereden auto's met 900.000 gegroeid, terwijl het aantal inwoners van 18 jaar of ouder met 800.000 steeg. Het autobezit groeit dus, behalve onder de jongeren. Tussen de 20 en de 30 hebben van de 1000 personen 327 een auto. 

De cijfers van Share Now geven ook aan dat de revolutie wat genuanceerder plaatsvindt dan was voorspeld. In Amsterdam is het eigendom van een auto een stuk minder aantrekkelijk dan in bijvoorbeeld Noordpolderzijl. Het is lastig aan een parkeervergunning te komen, parkeren elders in de stad is duur en voor de meeste afstanden binnen de stad is de fiets sneller en makkelijker. 

Sharenow verklaart zelf de groei ook door de parkeerdruk op Schiphol. De elektrische deelauto's mogen gratis op Schiphol achtergelaten worden om door iemand anders weer gebruikt te worden richting de stad. 13'300 elektrische ritten werden er gemaakt tussen Schiphol en Amsterdam.

Vanwege de fusie tussen DriveNow van BMW en Car2Go van Mercedes vind je auto's van beide merken in de vloot. Elektrische Smarts, Mini's, Mercedessen en BMW's. Alleen de Smarts en BMW i3 zijn op dit moment volledig elektrisch. Maar alleen die auto's komen dus al tot 5 miljoen kilometer in een jaar. 28% meer dan in 2018. 

Deelauto's zullen in stedelijke gebieden een steeds belangrijker rol krijgen in het vervoersaanbod. Maar omdat voor zowel aanbieder als gebruiker het belangrijk is dat er een flink aantal auto's en een flink aantal gebruikers is om het plaatje financieel rond te krijgen is de deelauto in veel gebieden in Nederland nog niet van de grond gekomen.