'Amazon blijft veruit grootste maker slimme speakers'
Google tweede

'Amazon blijft veruit grootste maker slimme speakers'

11-02-2020 09:21 Laatste update: 09:31

Amazon blijft Google en Apple de komende jaren mijlenver voor op de markt voor slimme speakers.

Amazon krijgt met zijn betaalbare Echo-speakers dit jaar net geen 70 procent van de Amerikaanse markt voor slimme speakers in handen. Dat voorspelt analysebureau eMarketer. Google komt met een aandeel van 31,7 procent op de tweede plaats.

Een derde plaats is er niet: merken als Apple en Sonos staan samen in de categorie 'overig', goed voor 18,4 procent dit jaar. Die percentages zijn bij elkaar meer dan 100 procent, omdat sommige consumenten speakers van verschillende merken kopen.

Nauwelijks verschuiving

Het marktaandeel van Amazon daalde de afgelopen jaren al wat, van 82,4 procent in 2017 tot 68,2 procent in 2021. Daarmee verschuift de verdeling de komende twee jaar nauwelijks op de Amerikaanse markt. Amazon is op die markt wel dominanter dan wereldwijd, omdat de Echo-speakers van het bedrijf daar al jaren verkrijgbaar zijn en naast Engels nog maar weinig andere talen spreekt.

Open ecosysteem

Amazon heeft er volgens eMarketer goed aan gedaan om zijn ecosysteem vrij snel open te stellen voor derden. Daardoor bestaan er nu veel speakers en smart home-apparaten die samenwerken met Amazon. "Uiteindelijk zal de groei in slimme speakers afvlakken, als mensen meer apparaten met een spraakassistent in huis halen, of in hun auto of onderweg", zegt eMarketer-hoofdanalist Victoria Petrock.

Kijk ook: de nieuwe Google Nest Mini

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's