Robotboten moeten oceaanvloer helemaal in kaart brengen
Roboten

Robotboten moeten oceaanvloer helemaal in kaart brengen

12-02-2020 15:31 Laatste update: 15:32

Over tien jaar moet de hele oceaanvloer in kaart zijn gebracht. Een vloot van onbemande robotboten moet dat mogelijk maken.

Zo'n 80 procent van de oceaanvloer is nog niet goed in kaart gebracht. Het internationale project GEBCO 2030 wil dit enorme datagat dichten, met hulp van technologie. Het bedrijf Ocean Infinity (OI) gaat daarom een vloot van robotboten de oceaan op sturen. 

Het bedrijf haalde eerder het wereldnieuws door onder andere het wrak van de Argentijnse San Juan-onderzeeër en het verdwenen Zuid-Koreaanse vrachtschip Stellar Daisy te vinden. OI heeft ook tevergeefs gezocht naar de verdwenen vlucht MH370 van Malaysia Airlines.

OI zet nieuwe, geavanceerde hardware en computerkracht in. Om de oceaanvloer in kaart te brengen bestelde het bedrijf elf robotboten variërend van 21 meter tot 37 meter in lengte, zegt OI-ceo Oliver Plunkett tegen de BBC.

Robotduikboten lanceren

Deze onbemande robotboten, de Uncrewed Surface Vessels (USV's), kunnen transatlantische oceaanreizen maken zonder bemanning en worden bediend vanaf centra op het land. De USV's worden uitgerust met sensoren en apparatuur en kunnen zelfs zonder bemanning bekabelde robotduikboten lanceren om de bodem van de oceaan tot op zes kilometer diep te onderzoeken.

De OI-vloot met de naam Armada is multifunctioneel. De boten worden ingezet om verdwenen objecten te zoeken, maar ook om onderzeese pijplijnen te inspecteren, de oceaanvloer te onderzoeken op geschiktheid voor het plaatsen van windmolens en het leggen van telecomkabels. Daarnaast kunnen de grotere boten vracht vervoeren voor de offshore industrie. 

Op afstand bediend 

De bootrompen zijn echter ook uitgerust met geavanceerde echolood-systemen waarmee de vloot bijdraagt aan het in kaart brengen van de oceaanvloer. De onbemande boten worden vanuit centrales in Engeland of Amerika door een medewerker de haven uitgeloodst en worden tijdens hun reizen via satellietverbindingen bediend.

Dat brengt nog wel de nodige veiligheidsvraagstukken met zich mee. Maar Dan Hook, de OI-medewerker die de vloot van robotboten runt, verwacht dat het slechts een kwestie van tijd is voordat mensen erop zullen vertrouwen dat een robot een kaart beter leest en in het donker beter gevaren op zee kan zien en vermijden dan mensen. 

MH370

De vloot robotboten zou ook ingezet kunnen worden om een nieuwe poging te doen om het toestel van MH370 van Malaysia Airlines te vinden. Volgens CEO Plunkett is OI betrokken bij een project om de data van de eerdere zoektocht opnieuw te evalueren, en op zoek te gaan naar nieuwe aanwijzingen. 

Kijk ook: elektrisch varen

Geen video missen? Volg Bright op YouTube