Plan ov-bedrijven: reservering via app bepaalt of je mag instappen

Treinreizigers op station Schiphol.

Anderhalvemeter-ov

Plan ov-bedrijven: reservering via app bepaalt of je mag instappen

24-04-2020 09:12 Laatste update: 10:43

De coronamaatregelen zorgen voor problemen in het openbaar vervoer: door afstand te houden is maar een kwart van de zitplaatsen beschikbaar. Om te bepalen wie voorrang krijgt in het ov, denken beleidsmakers aan een app.

Het plan voor een ov-reserveringsapp wordt besproken in een werkgroep met ov-bedrijven, reizigersorganisaties en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Pedro Peters, voorzitter van de branchevereniging van ov-bedrijven, OVNL, zegt in NRC dat de overheid moet bepalen wie wanneer mag reizen. "Dat kan alleen met tijdslots en een verbod op niet-noodzakelijke reizen." 

Ook reizigersvereniging Rover en werkgeversorganisatie VNO-NCW staan open voor een reserveringsapp om te bepalen wie er in de trein mag. "De overheid geeft straks aan wat kan en mag", aldus een woordvoerder van VNO-NCW. 

Kritiek

Het is erg onzeker of zo'n ov-reserveringsapp op korte termijn realistisch is. De ov-chipkaart heeft momenteel geen functie die aangeeft of een reiziger heeft gereserveerd. Een barcode op de telefoon scannen is een alternatief, maar niet alle toegangspoorten en scanners in het ov zijn hiervoor geschikt.

Reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV is fel tegenstander van een reserveringsapp, mede vanwege privacyzorgen en doordat niet alle mensen een smartphone hebben. Ook zou de controle op het juiste gebruik van de app 'ondoenlijk' zijn. De organisatie acht de kans van slagen van het plan erg klein. "Het is nooit gelukt om een serieuze app te lanceren die vlekkeloos werkt in grootschalig ov. Te denken valt aan het fiasco bij pogingen de ov-chipkaart te vervangen door een smartphone."

Handhaving

Het ontwikkelen van de reserveringsapp zelf is niet het enige probleem. Ook de handhaving is een heikel punt. "Je ziet nu al dat het chagrijn onder passagiers toeneemt. Als je passagiers gaat weren, kun je dat niet aan het personeel van de vervoersbedrijven overlaten. Dat is een overheidstaak. Dat moet wel geregeld zijn", aldus Peters.

Medio mei meer duidelijk

De werkgroep over het 'anderhalvemeter-ov' ziet de reserveringsapp als een van de opties, maar er zijn meer ideeën. De werkgroep kijkt bijvoorbeeld ook naar het aanpassen van lestijden, waardoor de reismomenten van studenten meer over de dag worden verspreid.

Ook is het mogelijk om de trein op verschillende momenten van de dag alleen toegankelijk te maken voor bepaalde groepen reizigers. Halverwege mei hoopt het ministerie meer duidelijkheid te geven over de maatregelen in het ov.

1,2 miljard euro

Eerder deze week meldde OVNL dat de aanpassingen in het ov wel 1,2 miljard euro kunnen kosten. Als de anderhalve meter gehandhaafd blijft, dan kan het aantal reizigers in het openbaar vervoer hooguit een kwart bedragen van de aantallen vóór de crisis. Peters: "Op dit moment is dat 10 tot 15 procent. De groeiruimte is dus minimaal."