Automakers willen China's elektrische plannen vertragen

Automakers willen China's elektrische plannen vertragen

17-07-2017 05:53 Laatste update: 26-04-2018 19:14

China laat geen gras groeien over de vergroening van de vloot. Europese automakers hebben minder haast.

China is momenteel de grootste markt voor auto's. In een markt met veel vraag kun je eisen stellen en dus vindt China dat in 2018 acht procent van alle verkochte auto's zero-emission moeten zijn. En in 2020 moet dat al 12 procent zijn. Met de extreme smogproblemen in de steden van China is die vraag geen overbodige luxe. 

De meeste automakers hebben de kat uit de boom zitten kijken als het om EV's gaat en vinden het nu allemaal veel te snel gaan. De American Automotive Policy Council (AAPC), de European Automobile Manufacturers Association (ACEA), de Japan Automobile Manufacturers Association (JAMA) en de Korea Automobile Manufacturers Association (KAMA) hebben samen een brief geschreven aan de verantwoordelijke Chinese minister.

Daarin wordt verzocht het mandaat te vertragen met een paar jaar, plug-in hybrides ook mee te tellen en het systeem van straffen aan te passen. In het kort: later invoeren, minder streng zijn en dus de uitstoot in China langere tijd hoger laten zijn. Gezien het toevoegen van nieuwe schonere auto's de vloot slechts langzaam opschoont is de 8 procent die geëist wordt al een druppel op de gloeiende plaat.

Dat voorstel afzwakken betekent in principe dat de ongezonde leefomgeving in China nog langer ongezond blijft. Met als enige voordeel dat de automakers hun winsten hoog kunnen houden omdat dit niet ten koste van een verhoogd R&D en ontwikkelbudget hoeft te gaan. Laten we hopen dat China voet bij stuk houdt.

Lees ook: 

'Automerken moeten nu wel over op elektrisch'