Commentaar: onderzoek naar drone-risico's is partijdig

Commentaar: onderzoek naar drone-risico's is partijdig

06-08-2017 11:39 Laatste update: 26-04-2018 18:43

Een Brits onderzoek naar drone-risico's zoekt onwaarschijnlijke scenario's.

De Britse pilotenvereniging BALPA heeft een onderzoek betaald naar de risico's van drones die tegen vliegtuigen botsen. Het rapport werd aangekondigdm met een persbericht met de titel 'Er moet nu iets gebeuren aan de bewezen risico's van drone-botsingen'. Steve Landell van BALPA had in 2016 ook al de claim gedaan dat als er een drone in een motor van een vliegtuig terecht zou komen, deze uit elkaar zou kunnen spatten en onderdelen van de motor door de cabine en de vleugel zouden kunnen schieten. 

Is al die hysterie terecht? Volgens de drone-experts van Clear Vision Security niet. Motoren van vliegtuigen zijn verplicht zo geconstrueerd dat ze alles wat erin aan barrels kan gaan, niet naar buiten laten vliegen. Maar ook op de 'bewezen risico's' van drone-botsingen valt het een en ander af te dingen. 

Een vliegtuig met een falende motor (doordat er een vogel of drone in terecht gekomen is) kan nog steeds vliegen, opstijgen en landen. De grootste kans voor een botsing is met die motor, de vleugel, de body of de rotors van een helikopter. Geen van die onderdelen werden meegenomen in de studie. In computertests werd bekeken wat er zou gebeuren als een drone de staartrotor van een helikopter zou raken. Dat zou volgens de computer niet goed aflopen. De test werd echter niet fysiek gedaan omdat er niet genoeg geld zou zijn om dat te doen. Clear Vision wijst er echter op dat dit mogelijk was geweest met een helikopterrotor van maar 85 euro.

Overigens is de kans dat een drone in een staartrotor terecht komt heel klein. Een drone boven de helikopter wordt de hoofdrotor ingezogen en verpulverd. Een drone onder de helikopter wordt de grond in gedrukt. BALPA heeft zelfs de weinig voorkomende drones met vaste vleugels getest bij een frontale botsing met een niet-gecertificeerde helikopter ruit. 

Risico's worden opgeklopt

Wie het onderzoek goed leest, ziet dat er willens en wetens geprobeerd is om risico's op te kloppen. De meest waarschijnlijke botsingen zijn relatief risicoloos, dus wordt er gezocht naar heel erg onwaarschijnlijke scenario's. De Britse minister die verantwoordelijk is voor luchtvaart zegt op basis van dit rapport de drone-wetgeving nog strenger te willen maken. 

In Nederland is het nu al zo dat je feitelijk alleen in een weiland met je drone mag vliegen. Bijna overal krijg je meldingen van je drone (als de fabrikant dit heeft ingebouwd) dat je in dat gebied eerst toestemming moet hebben. Al die meldingen worden volop genegeerd door veel drone-gebruikers, zelfs op plekken waar dat wel echt gevaarlijk is. 

Reportage: drones voor hulpdiensten

Op Twente Airport is drone-fabrikant DJI onlangs gestart met vliegles aan brandweerlieden en ambulancepersoneel. We waren bij de presentatie:


Geen video missen? Subscribe op ons YouTube-kanaal