Crowdsourcen met je skills (en die van je vrienden)

Crowdsourcen met je skills (en die van je vrienden)

01-05-2016 09:14 Laatste update: 27-04-2018 07:38

Help via Heroes&Friends met een Facebook-like een project van de grond. Doe je met die knop ook eens wat goeds.

Onze data is geld waard, dat beginnen we nu te begrijpen. Zo zijn ook je social media-accounts van grote waarde. Tegelijkertijd leven we in een kantelende samenleving waarin een deeleconomie aan het ontstaan is. Combineer dat met ons online leven en je hebt Heroes&Friends; een online tool die de dynamiek van social media inzet voor de participatiesamenleving. 

Stel, je hebt een goed idee waarvoor je kennis, materiaal en/of financiële middelen nodig hebt. Via crowdfunding vraag je - soms met succes - hulp aan een grote groep onbekenden. Terwijl je in deze netwerkmaatschappij de beste helpende handen al binnen handbereik hebt: je eigen vrienden. En hun vrienden. 

Dat is waar Heroes&Friends het verschil maakt; je vraagt geen onbekenden maar je vrienden of ze online campaigner voor je willen worden. Dat is niet meer moeite dan dat die vrienden jou permissie geven om naar keuze 1/2/3/4 keer per week een Facebookpost over het onderwerp automatisch te delen. Dat bericht zouden ze toch al liken of delen omdat het je vrienden zijn, maar nu gaat dat moeiteloos en tegelijkertijd met je andere vrienden, zodat het bericht een viral versnelling krijgt.

In dat bericht vraag je de vrienden van je vrienden dan of er een grafisch ontwerper/accountant/programmeur (skills) die wat uurtjes aan de maatschappij wil besteden, de benodigde materialen voor je project zoals stoelen/koffie/beamers (stuff) of de resterende cash. 

Efficiënter

Dat automatisch sharen werkt. Een project of goed doel waar al een vriend achter staat, levert meer succes op. “Je geeft je buurjongen een euro per kilometer voor de lokale sponsorloop, omdat het je buurjongen is,” legt oprichter Menno Manschot van het in Amsterdam gevestigde IT-bedrijf uit. “Jij als webdesigner draait uren bardienst op je voetbalclub, terwijl de club voor hun site uren aan een bureau betalen.” Veel efficiënter dus ook. Want waarom zou je geld aan bijvoorbeeld een WarChild geven als die daarmee Facebookposts moet kopen, die je zo wel had willen geven. 

De voordelen van je project runnen via Heroes&Friends op een rij:

* Direct contact tussen donateurs en project, dat werkt goedkoper en sneller.

* Helpen met waar je goed in bent, niet enkel met simpele taken.

* Eén platform voor fondsenwerving, vrijwilligerswerving, materialen en naamsbekendheid.

* Hoge vrijheidsgraad (denk WordPress of Tumblr) waardoor inzetbaar voor allerlei soorten en maten projecten van start-up via vereniging tot NGO en gemeenten.

* Sophisticated technologie met gebruik van Scala (open source taal Java virtual machine)​, Domain Driven Design, CQRS, Event Sourcing en integratie van upcoming tech tools zoals Elastic (data search).

* Geen donatiedrempel, iedere euro krijg je direct binnen zodat je meteen van start kunt.

* Geven is gratis, een gift is niet gedoneerd om door het crowdsourcingplatform te worden afgeroomd. 

* Gebruiken is gratis: grotere zakelijke gebruikers betalen de rekening voor premium features. 

Oprichter Tim Manschot van het Nederlands IT-bedrijf (en de broer van): "Zo benut je social media op de manier zoals het hoort. Het is de stand van tech vandaag de dag die van alles mogelijk maakt. Wij pakken de tools op en zetten ze in voor een betere wereld."

Ik wil persoonlijk best meehelpen aan de participatiesamenleving, maar weet niet goed hoe. Ooit had ik me als communicatiedeskundige opgegeven voor vrijwilligerswerk bij een festival. Waar ik een uurloon van 85 euro had kunnen besparen, zat ik kaartjes te sealen en knipsels te kopiëren. Via Heroes&Friends lijkt het mogelijk een zinnigere bijdrage te geven. Ik heb me alvast aangemeld als copywriter op de projectpagina van het Heroes&Friends zelf. Ze zoeken nog een Scala-programmeur, onderzoeker en vertaler Arabisch.