Deze slimme paal biedt fietsers een 'groene golf'

Deze slimme paal biedt fietsers een 'groene golf'

19-04-2017 14:39 Laatste update: 26-04-2018 21:49

De radarpaal Flo maakt de 'groene golf' voor fietsers mogelijk. Aan symbolen zie je of je harder of zachter moet fietsen om groen licht te krijgen.

Flo, dat vandaag in Utrecht is gepresenteerd, wordt gekoppeld aan het stoplicht en weet wanneer het licht op groen en rood springt. Met vier symbolen wordt aangegeven hoe je moet fietsen. Haas is 'fiets sneller', schildpad is 'fiets langzamer', duimpje omhoog is 'blijf zo fietsen' en de koe betekent 'je haalt het groene licht niet'.

Het blijft wel de vraag of fietsers de symbolen snappen. Jan-Paul de Beer, de bedenker van Flo, heeft daar geen twijfels over: "Je zal het spelenderwijs leren, maar een haas en schildpad geven duidelijk aan of je sneller of langzamer moet trappen."

Flo herkent je snelheid op een afstand van ongeveer 100 meter. Dat gebeurt via een radar die in de bovenkant van de paal is geïmplementeerd.

Doorstroom fietsers verbeteren

Als Flo veel fietsers detecteert, dan heeft de paal de mogelijkheid om het stoplicht extra vaak op groen te laten springen. Op die manier probeert de gemeente Utrecht de doorstroom van fietsers te verbeteren, en hen minder vaak voor een rood licht te laten wachten. Dat Flo bij het kruispunt van de Utrechtse Marnixlaan wordt geplaatst, is niet zo gek. Het is één van de gevaarlijkste kruispunten van Nederland.

Wethouder Lot van Hooijdonk van Verkeer en Mobiliteit hoopt dat Flo fietsers stimuleert om minder vaak door rood te fietsen. Dat is één van de oorzaken dat er zo veel ongelukken gebeuren bij de Marnixlaan. "Daarnaast maakt Flo fietsen leuker door aan te geven dat je het groene licht gaat halen", zegt Van Hooijdonk.

Led-strip was niet handig

De Beer is al langer bezig om de 'groene golf voor fietsers' te ontwikkelen. Eén van zijn eerste prototypen werkte met een led-strip langs het fietspad, die ook in Utrecht werd getest. De led-verlichting bewoog met je mee en gaf zo de snelheid aan die je moest fietsen om het groene licht te halen. Dat was toch niet zo'n handig idee, beseft De Beer nu: "De fietsers keken eigenlijk alleen maar naar de led-verlichting, en dat leverde gevaarlijke situaties op."

Utrecht heeft vandaag de primeur, want de stad heeft de eerste Flo van Nederland. "Over enkele maanden staat er ook een Flo in Eindhoven en Antwerpen", zegt de Beer, die hoopt dat hij dit jaar tien Flo-palen in Nederland neer mag zetten.

Flo kost duizenden euro's

Hoeveel Flo kost, wil De Beer niet zeggen, maar hij meldt wel dat het om 'duizenden euro's' gaat. De gemeenten betalen voor de paal en voor het gebruik van het concept van De Beer.

En wat als een paar dronken studenten de paal proberen te slopen? De Beer: "Hij is stevig genoeg dat hij een stootje kan hebben, maar we gaan het zien de komende tijd. Gelukkig hebben gemeenten heel goede verzekeringen voor hun spullen."

Bekijk ook de livestream van RTL Z van de onthulling van de FloL: