Dunkirk-regisseur Christopher Nolan haalt uit naar Netflix

Dunkirk-regisseur Christopher Nolan haalt uit naar Netflix

20-07-2017 20:06 Laatste update: 26-04-2018 19:14

Netflix heeft een hekel aan bioscoopfilms, zegt regisseur Christopher Nolan. Maar zijn film Dunkirk is in bijna geen enkele cinema zoals hij het bedoeld heeft te zien.

Christopher Nolan haalt in een interview met IndieWire uit naar de streamingdienst. "Netflix voert een hersenloos beleid dat alles tegelijk in de bioscoop moet komen én te streamen moet zijn. Daar hebben bioscopen natuurlijk niets aan." 

Netflix heeft al vaker te maken gekregen met dit soort weerstand. Tijdens het Cannes Film Festival lag het bedrijf dit jaar ook onder vuur, omdat films die nauwelijks in de bioscoop draaien niet mee zouden mogen doen met de filmcompetitie. Netflix-CEO Reed Hastings heeft overigens altijd gezegd dat er ruimte genoeg is voor streaming en bioscopen.

Dunkirk leidt tot verwarring

Christopher Nolan, die eerder films als Interstellar en Inception maakte, brengt donderdag zijn nieuwe film Dunkirk uit die zich ten tijde van de Tweede Wereldoorlog afspeelt. Voor de film maakte de Nederlandse cameraman Hoyte van Hoytema gebruik van gigantische IMAX-camera's om het publiek zo veel mogelijk in de film te trekken: "Dit is het beste van het beste."

Nolan durft zelfs zo ver te gaan om Dunkirk een 'virtual reality-ervaring zonder de bril' te noemen. Ondertussen is er wel wat verwarring ontstaan over de verschillende formaten waarin Dunkirk te zien is. De versie zoals Nolan hem heeft bedoeld draait in IMAX 70mm, met het meeste detail en het grootste beeld. In Nederland wordt dit formaat niet ondersteund, daarvoor moet je naar Londen.


IMAX 70MM

Dunkirk is opgenomen met een aspect ratio van 1.43:1, waarbij de boven- en onderkant meer beeld toont dan in standaard filmprinten. In Nederland heb je drie keuzes. DCP is de standaardversie die in de meeste bioscopen draait en heeft een aspect ratio van 2.20:1. Dat is het breedbeeldformaat, maar dan mis je al snel een derde van de originele print die onder en boven is afgesneden. In ditzelfde formaat draait ook de superieure 70mm-versie van de film, die vanaf augustus in het EYE Filmmuseum in Amsterdam draait.

Als laatste bestaat er nog IMAX XENON, het IMAX-formaat wat we in Nederland hebben. Het formaat klopt al iets meer, maar ook in deze zalen ontbreekt een flink deel van de boven- en onderkant. Op Cine.nl staat een handig overzicht met meer uitleg en een plaatje waaruit de verschillen duidelijk blijken.