Eerste HomePod-reviews: goed geluid, niet erg slim

07-02-2018 13:15 Laatste update: 26-04-2018 14:04

De eerste reviews over de HomePod komen overeen: goed geluid, beperkte functies.

De eerste recensies van de HomePod zijn binnen. Verschillende Amerikaanse media hebben de speaker van Apple een week kunnen gebruiken. Over de geluidskwaliteit zijn ze het met elkaar eens: die is uitstekend. "De HomePod klinkt merkbaar rijker en voller dan bijna elke andere speaker die we hebben getest", schrijft The Verge"Ik ben er niet eens zeker van dat er iets is dat beter klinkt voor deze prijs, of meerdere malen deze prijs", aldus Verge-hoofdredacteur Nilay Patel.

Geweldig geluid

Joanna Stern van The Wall Street Journal prijst ook het geluid. Alle details van muziek zijn te horen, van de drum tot de bas en gitaar, maar ook bandleden worden niet overrompeld. Techjournalist Lance Ulanoff stelt: "De HomePod klinkt beter dan de grotere Google Home Max en de uitstekende Sonos One. De scheiding van geluiden en de natuurgetrouwheid van de instrumenten is verbluffend."

TechCrunch's Matthew Panzarino noemt de HomePod "makkelijk de best klinkende mainstream smart speaker ooit". "Hij heeft betere scheiding van kanalen en basrespons dan elke andere speaker van dit formaat een nuance en subtiliteit van geluid die laten zien dat Apple er 7 jaar aan gewerkt heeft."

Brian X. Chen van The New York Times noemt de speaker "een indrukwekkend stuk hardware" dat zeker audiofielen zal aanspreken met zijn zeven tweeters, subwoofer en custom versterkers. "Het resultaat is een speaker met een diepe bas en rijke trebble die luid genoeg is om een grote kamer met geweldig geluid te vullen."

Beamforming

Het sterke geluid van de HomePod komt zowel door die zeven tweeters, subwoofer en custom versterkers, als door de manier waarop de speaker de muziek en de ruimte analyseert. De HomePod doet aan 'beamforming'. Daarbij worden verschillende onderdelen van de muziek in gescheiden richtingen de ruimte in gestuurd. Niet voor een 3d-effect, maar juist om de muziek ongeacht van de plaatsing van de speaker zo neutraal en natuurgetrouw mogelijk te laten klinken.

De gitaar wordt naar je gezicht gericht, de bas via het plafond en zaken als applaus en achtergrondzang via de muur achter de speaker. De HomePod kan zonder ingrijpen van de gebruiker binnen tien seconden de ruimte om zich heen scannen, en stelt de speakers precies af op de ruimte, gewoon met een nummer dat je toch al luistert.

Siri hoort je aan andere kant kamer

Ook heeft de speaker zes microfoons voor Siri, die zo zijn afgesteld dat ze de gebruiker ook tijdens het spelen van muziek vanaf de andere kant van de kamer kunnen horen. Dat werkt volgens onder meer The Verge verrassend goed: Siri kan inderdaad zelfs in grote kamers met vreemde echo's en terwijl de muziek draait commando's horen die op een normaal volume worden uitgesproken.

Leuk detail: als je tegen de HomePod 'Hé Siri' zegt en wacht met een commando, zegt Siri 'hmm?' om te bevestigen dat ze luistert. Net als concurrerende speakers heeft ook Siri een systeem dat ervoor zorgt dat alleen de speaker reageert wanneer je in een kamer vol iPhones en iPads 'Hé Siri' zegt.

Verder niet zo slim

Maar zo indrukwekkend als de HomePod op puur audiovlak is, zo unaniem zijn de recensenten ook in de rest van hun oordeel. De HomePod is simpelweg niet zo slim als concurrenten. Siri kan geen apps bedienen, kan geen verschillende stemmen onderscheiden, zelfs niet twee of meer timers tegelijk zetten en is lang niet zo volledig als Amazon Alexa en Google Assistant.

Ook is de HomePod gebonden aan Apple Music. Wie Spotify heeft kan de speaker niet vragen zijn playlist op de zetten. En hoe goed de speaker ook klinkt, dat is nog geen reden om van Spotify naar Apple Music over te stappen, aldus verschillende recensenten.

Apple-blogger John Gruber van Daring Fireball stelt dat de HomePod "precies doet wat Apple zegt dat het doet, en niets meer". Een speaker die erg goed klinkt dus, die makkelijk is te installeren en waarmee je aan Siri kan vragen muziek af te spelen of de lichten te dimmen. Wie een slimme speaker zoekt die recepten kan voorlezen en verschillende agenda's kan beheren of ook als home cinema-set kan dienen, kan dan ook beter verder kijken.

Vooral voor Apple Music-gebruikers

The Verge noemt de HomePod een "eenzaam" apparaat, ontworpen voor een veeleisend persoon die volledig in het Apple-ecosysteem zit. Volgens verschillende reviews is de HomePod er in eerste instantie voor gebruikers van Apple Music, die vooral geven om de beste audiokwaliteit en geen probleem hebben met de beperkingen ten opzichte van andere smart speakers.

Waarom Apple met Siri achterloopt op Amazon Alexa en Google Assistant

Meer over slimme speakers:

De virtuele assistenten zijn straks overal