Einde cookiemeldingen: EU wil tracking cookies standaard blokkeren

Einde cookiemeldingen: EU wil tracking cookies standaard blokkeren

14-12-2016 18:19 Laatste update: 27-04-2018 00:55

De irritante cookie-meldingen verdwijnen wellicht. De Europese Commissie wil dat browsers cookies die je volgen standaard blokkeren. De reclamebranche is tegen.

In een gelekte conceptversie van de Europese privacywet voor de communicatiesector, die in handen is van RTL Z, schrijft de Commissie dat browsermakers een functie moeten toevoegen waarmee cookies die je volgen standaard worden geblokkeerd. Cookiemeldingen en -muren zouden hierdoor verleden tijd moeten zijn. Grappig genoeg zijn die cookiemeldingen sinds 2012 verplicht door, jawel, Europese regelgeving.

Cookies, tijdelijke bestandjes, worden voor verschillende doeleinden ingezet, bijvoorbeeld om te onthouden in welke taal je een artikel leest of hoeveel bezoekers een website heeft. Maar cookies zijn ook berucht omdat advertentiepartijen ze gebruiken om je te volgen op het internet: zogeheten tracking cookies. Stel: je googelt voor een nieuwe wasmachine. Vervolgens bezoek je deze website en herkent Google via een cookie dat je eerder naar een wasmachine zocht. Dan koopt een webwinkel via Google op deze website advertentieruimte in om reclame voor een wasmachine te tonen.

'Minder relevante reclame'

Doordat browsers standaard deze tracking cookies van derde partijen gaan blokkeren, kunnen adverteerders lastiger dit soort advertenties tonen. Pas wanneer je in de browser expliciet aangeeft dat deze tracking cookies zijn toegestaan, worden ze pas op je computer opgeslagen. Een slechte zaak, zo vindt Jeroen Verkroost, directeur van reclamebrancheorganisatie IAB Nederland: "Op deze manier zie je veel minder relevante en interessante advertenties."

Volgens Verkroost verdwijnt reclame op het internet door de nieuwe Europese regelgeving niet, maar krijgen internetters vaker minder relevante reclame te zien. "Als ik dan toch naar reclame kijk, wil ik liever een advertentie voor scheermesjes voor mannen dan voor vrouwen zien." Daar is de DDMA, de brancheorganisatie voor marketing en data, het mee eens. Volgens de organisatie kan een algemene browserinstelling voor tracking cookies 'nadelig uitpakken' omdat consumenten mogelijk standaard geen enkele tracking cookie zullen accepteren. 

'Inkomsten uitgevers dalen fors'

Verkroost vindt dat consumenten niet angstig moeten zijn dat bedrijven hun browse-gedrag nauwkeurig bijhouden: "De meeste bedrijven zijn daar helemaal niet in geïnteresseerd. Ze willen niet weten wie je bent, maar wel of je een man of vrouw bent. Een wasmiddelfabrikant laat een advertentie voor zijn product liever aan vrouwen dan mannen zien." Ook vreest Verkroost dat de Europese regelgeving ervoor zorgt dat de inkomsten van uitgevers flink gaan dalen: "Dat gaat ten koste van de pluriformiteit van de media en de kwaliteit van de journalistiek."

David Korteweg, jurist bij burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom, is juist blij met de conceptversie van deze Europese privacywet. "We vinden het belangrijk dat mensen de middelen krijgen om hun wensen te uiten en eventueel op een technische manier af te dwingen", zegt hij over de aankomende cookiefunctie in de browser. 

Het uiteindelijke voorstel voor de zogeheten EU Privacy Directive wordt op 11 januari verwacht. Tot die tijd kan de inhoud nog veranderen. In 2018 zou de nieuwe regelgeving in Europa van kracht moeten worden.