'Facebook bestrijdt nepnieuws nog steeds niet goed'

Facebook

'Facebook bestrijdt nepnieuws nog steeds niet goed'

17-05-2017 07:31 Laatste update: 26-04-2018 21:18

Facebook nam maatregelen om de verspreiding van nep-informatie te stoppen, maar die blijken nog niet goed te werken.

Artikelen die door Facebooks factcheckers (waaronder Snopes, ABC News en de Associated Press) als nep zijn bestempeld, blijven vaak gewoon op het netwerk staan zonder melding om gebruikers te waarschuwen. Dat schrijft The Guardian. En als een bericht wel als nep gemarkeerd wordt, is het vaak pas als het artikel al enorm vaak is gedeeld.

Het factchecken werd ingeschakeld nadat nepnieuws een grote rol zou hebben gespeeld tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016. Dat artikelen met onjuiste informatie meer werden gedeeld dan kloppend nieuws, heeft er mogelijk voor gezorgd dat Donald Trump nu president is.

Tegenovergesteld effect

Als twee of meer factcheckers een bericht op Facebook als nep bestempelen, hoort dat bericht gelabeld te worden. Zo worden mensen gewaarschuwd dat de inhoud niet klopt. Dat kan echter ook een tegenovergesteld effect hebben. Een artikel van Newport Buzz waarin stond dat honderdduizenden Ieren naar de VS waren gekomen als slaaf, werd na het label gedeeld door enkele conservatieve groepen. Het nieuws verspreidde zich als een lopend vuurtje.

Facebook deelt geen data of informatie over het aantal artikelen dat werd gemarkeerd en wat voor impact dat heeft op bezoekers. Volgens een woordvoerder zijn de labels slechts één tool in Facebooks doorlopende manieren om actie te ondernemen tegen nepnieuws en nep-accounts. "We nemen het serieus, maar er is geen waterdichte oplossing."

Nederlandse factcheckers

Begin maart gingen ook in Nederland factcheckers aan de slag met nepnieuws op Facebook. Later die maand bleek dat het in Nederland allemaal wel meeviel met de verspreiding van onjuiste informatie.