Facebook gaat de strijd aan met LinkedIn

Facebook gaat de strijd aan met LinkedIn

16-02-2017 10:46 Laatste update: 26-04-2018 23:22

Het wordt voor bedrijven mogelijk om vacatures op Facebook te plaatsen.

Geïnteresseerden kunnen direct met hun Facebook-profiel solliciteren, waarna de sollicitatatie via Messenger bij het bedrijf wordt afgeleverd. De functie is vooralsnog alleen beschikbaar voor Amerikaanse en Canadese Facebook-pagina's, zo laat Facebook weten aan TechCrunch. Bedrijven met zo'n pagina kunnen een vacature plaatsen die vervolgens onder het kopje 'banen' wordt getoond. 

Als je op een vacature reageert wordt automatisch je volledige naam en profielfoto ingeladen. De rest mag je zelf invullen. Voorlopig komt de mogelijkheid nog niet naar Nederland, zegt een woordvoerster van Facebook tegen RTL Z. 

Kleinere bedrijven

Andrew Bosworth, vicepresident reclame en bedrijven bij Facebook, zegt tegen TechCrunch dat veel kleine bedrijven moeite hebben om personeel te vinden. Zij gaan niet op LinkedIn zoeken naar mensen, maar hangen in hun winkel vaak een papiertje op met 'personeel gezocht'. Of ze plaatsen de vacature in een normaal bericht op Facebook.

Kleinere bedrijven die werknemers voor een bijbaantje of parttimebaan zoeken, gaan volgens Bosworth echt van de nieuwe functie profiteren. Daarnaast biedt Facebook de mogelijkheid om mensen onder een vacature te taggen, waardoor je anderen op de hoogte kunt stellen van een interessante vacature.

Na het indienen van de sollicitatie hoopt Bosworth dat de werkgever en sollicitant via Messenger communiceren om een afspraak te maken. Of hij niet bang is dat werkgevers door de Facebook van de sollicitant gaan neuzen? Volgens Bosworth geldt die situatie niet voor mensen die gewoon een bijbaantje zoeken. Daarnaast kun je natuurlijk je Facebook afschermen.

Aanval op LinkedIn

Facebook hoopt met het plaatsen van vacatures ook wat extra geld in het laatje te brengen: bedrijven kunnen hun vacature via het sociale netwerk verspreiden door ervoor te betalen - net als een advertentie. 

Met de nieuwe functie richt Facebook zijn pijlen duidelijk op Microsofts LinkedIn. Het voordeel van Facebook is dat mensen sowieso al op het sociale netwerk zitten, zo denkt Bosworth: "Twee derde van de werkzoekenden zijn al ergens in dienst. Ze zijn niet dagen en nachten op banenjacht, ze staan open voor een baan als die baan komt."

PS Bright heeft ook een LinkedIn-pagina en je kunt ook ons volgen