Facebook-gebruikers kunnen nu misleidende nieuwskoppen melden

Facebook-gebruikers kunnen nu misleidende nieuwskoppen melden

06-12-2016 09:59 Laatste update: 27-04-2018 01:26

Facebook vraagt gebruikers in de VS of nieuwskoppen misleidend zijn. Zo wil het sociale netwerk nepnieuws bestrijden.

Nepnieuws speelde een grote rol in de Amerikaanse verkiezingen en wordt gezien als één van de redenen waarom Donald Trump tot president is verkozen. Zie ook deze lijst met allerlei nepverhalen op Facebook, zoals de hoax dat Paus Franciscus een Trump-aanhanger is, of lees dit uitstekende verhaal hoe twee mannen goud geld verdienen met nepverhalen op Facebook. Met de aankomende verkiezingen in Europa, waaronder in Nederland, Duitsland, Frankrijk en waarschijnlijk Italië, wordt deze trend van nepnioeuws nauwlettend in de gaten gehouden - zo ook door Facebook.

Facebook is begonnen met een test waarin het gebruikers vraagt om een nieuwskop te beoordelen op 'misleidende informatie', zo schrijft TechCrunch. Je hebt vijf keuzes, variërend van 'totaal niet misleidend' tot 'compleet misleidend'. Het sociale netwerk bevestigt dat het om een test gaat, maar houdt verder de kaken stijf op elkaar. Het is dan ook nog onduidelijk wat Facebook precies met de antwoorden van gebruikers wil doen. 

Facebook wil geen mediabedrijf zijn

Eerder zei Mark Zuckerberg al dat het gebruikers wil gaan waarschuwen als zij een verhaal lezen dat door veel andere gebruikers of derde partijen, zoals journalisten en factcheckers, als onzin is bestempeld. Die nieuwsberichten krijgen dan het label 'onjuist' opgeplakt, vertelde Zuckerberg eerder. Ook zou Facebook werken aan een nieuwe sectie waarin alleen specifiek toegelaten media hun verhalen mogen plaatsen. Deze nieuwe sectie, genaamd Collections, zou vergelijkbaar zijn met de Discover-functie van Snapchat, waar ook alleen geselecteerde media hun verhalen mogen tonen.

Ondanks al deze inspanningen houdt Zuckerberg nog steeds vast dat Facebook geen mediabedrijf is: "Nieuws en media zijn niet de primaire dingen die mensen op Facebook doen, dus ik vind het raar wanneer mensen aanhouden dat we onszelf een nieuws- of mediabedrijf moeten noemen."

Maar Zuckerberg krijgt zelfs vanuit zijn eigen bedrijf kritiek op dit standpunt, zo meldt The New York Times op basis van anonieme bronnen. Sommige werknemers vragen zich af of ze niet hebben bijgedragen aan de uitkomst van de verkiezingen en of het sociale netwerk geen 'filterbubbel' heeeft gecreëerd, waarmee gebruikers alleen (nep)nieuws lezen die hun overtuigingen versterken.