Facebook leidt advertenties naar Messenger

Facebook leidt advertenties naar Messenger

10-11-2016 11:27 Laatste update: 27-04-2018 01:57

Door het aanklikken van een advertentie op Facebook kun je nu direct contact krijgen met de adverteerder via Facebook Messenger.

Vanaf deze week kunnen bedrijven advertenties in de Newsfeed kopen waarmee ze mensen doorleiden naar Messenger. Volgens Facebook hoeven gebruikers niet bang te zijn dat ze na het aanklikken van zo'n advertentie eindeloos worden gespamd. Ze kunnen bedrijven makkelijk weer blokkeren als ze geen prijs meer stellen op de berichten.

Eén van de bedrijven die de nieuwe functionaliteit gaat gebruiken is Absolut Vodka. Via advertenties in de newsfeed biedt het drankmerk gratis cocktails aan. Als gebruikers op de reclame klikken, worden de gebruikers doorgeleid naar Facebook Messenger waar een 'ober-robot' hen laat kiezen uit een cocktailmenu en vertelt bij welke bar in de buurt je het gratis drankje kunt ophalen. Als je bent uitgedronken regelt Absolut desgewenst ook nog een Lyft-taxi naar huis.

Met deze nieuwe commerciële mogelijkheden borduurt Facebook voort op zijn eerder dit jaar gelanceerde platform voor chatbots. Facebook-gebruikers kunnen daardoor via Messenger simpele vragen stellen aan bedrijven. Zo maakt KLM gebruik van Facebook Messenger om reizigers allerhande informatie te verstrekken: over je reisschema, mogelijke vertragingen en je boarding pass.