Facebook: meer transparantie bij politieke advertenties

Facebook

Facebook: meer transparantie bij politieke advertenties

29-10-2017 16:58 Laatste update: 26-04-2018 16:39

Facebook toont vanaf 2018 meer informatie over de herkomst van politieke advertenties. Adverteerders moeten hun identiteit, locatie en opdrachtgever doorgeven.

Meer transparantie is volgens Facebook 'goed voor de democratie en het verkiezingsproces'. De maatregelen komen aan de vooravond van het Amerikaanse onderzoek naar mogelijke Russische inmenging in de Amerikaanse presidentsverkiezingen, waarin ook Facebook zelf ondervraagd wordt.

Facebook-ceo Zuckerberg had vorige maand al aanpassingen aangekondigd. De belofte was een reactie op de grote kritiek die Facebook net als Google en Twitter kreeg op de misbruik van zijn advertentiediensten rond de presidentsverkiezingen. Volgens de sociale netwerken zelf was daarbij sprake van Russische invloed. Onduidelijk is nog in hoeverre dat het geval was.

De politieke advertenties op Facebook worden in 2018 aangepast. Facebook gaat meer documentatie vragen van adverteerders, zoals hun identiteit, locatie en opdrachtgever. Ook wordt via een link bij de advertenties informatie getoond over de herkomst en het betaalde bedrag.

Een test in Canada moet vanaf november uitwijzen hoe dit er precies uit komt te zien. Facebook werkt nog aan machine learning-technologie die de identiteit kan onthullen van adverteerders die niet pro-actief meewerken aan meer transparantie.


Bright Day, het techfest van Nederland

Ons techfest Bright Day is op 18 en 19 november in de Jaarbeurs in Utrecht. Ruim 20 duizend vierkante meter met gadgets, games en nieuwe technologie. En als hoofdsprekers de bekende YouTubers Casey Neistat en Simone Giertz. Kijk hier voor het programma en tickets.


Like Bright op Facebook voor meer updates over Bright Day