Filmbranche eert piraterijbestrijder Tim Kuik wegens 'onschatbare rol'

Filmbranche eert piraterijbestrijder Tim Kuik wegens 'onschatbare rol'

07-01-2016 13:35 Laatste update: 27-04-2018 10:12

Tim Kuik is de 'meest gehate man van het Nederlandse internet', maar voor de filmbranche is hij van 'onschatbare' waarde. Daarom wint hij de Zilveren Roos 2016.

Tim Kuik wordt door een deel van de Nederlandse internetters gezien als 'de vijand'. Wie regelmatig films, series en games zonder te betalen binnenhaalt, kent Kuik als de man die je moet vrezen. Hij staat aan het roer van Stichting Brein, dat namens rechthebbenden ten strijde trekt tegen internetpiraterij, bijvoorbeeld door illegale sites uit de lucht te halen of rechtszaken te voeren.

Tim Kuik (1958) is de enige die namens BREIN al een jaar of 18 naar buiten treedt. Hij is de man die geduldig media te woord staat als het over piraterij en online handhaving van auteursrechten gaat. Voor mensen die regelmatig iets downloaden uit 'illegale bron' is hij de 'boeman'. Met als gevolg dat Kuik al jarenlang voor van alles en nog wat wordt uitgemaakt op internet.

'Onderschatte rol'

Maar door het andere kamp, de rechthebbenden, wordt Kuik juist op handen gedragen, zo bleek deze week maar weer eens. De nationale filmbranche heeft Tim Kuik namelijk beloond met de prijs, de Zilveren Roos 2016. Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de brancheverenigingen NVBF (bioscopen en filmhuizen) en de NVF (filmdistributeurs) kreeg Kuik deze prijs van 20.000 euro, die jaarlijks wordt uitgekeerd aan 'een persoon of instantie die van grote betekenis is voor de Nederlandse bioscoopwereld'.

Jury-voorzitter Mario Bruna: "Sinds zijn terugkeer in Nederland in 1998 heeft hij zich tot boegbeeld van de film- en muziekindustrie ontwikkeld, maar ook tot de meeste gehate man op het internet. Hij speelt een voor de film- en bioscoopbranche onschatbare en door sommigen onderschatte rol als piraterijbestrijder."

'Diefstal dagelijks brood bestrijden'

Kuik vindt het 'heel erg mooi om deze erkenning te krijgen vanuit de bioscoopbranche'. "Die branche is de uitdaging van het digitale tijdperk aangegaan, past zich aan, vernieuwt zich. Dat is een voorwaarde voor succes maar niet de enige voorwaarde. Tegelijkertijd moet je ook de diefstal van je dagelijks brood bestrijden. Ik vind het een prima suggestie om het geld te gebruiken voor een goed doel dat de branche bevordert, daar ga ik graag mee aan de slag."

We interviewden Tim Kuik in 2012 in Bright Magazine.