Fusie Ziggo en Vodafone in Nederland: 'besparing van 3,5 miljard'

Fusie Ziggo en Vodafone in Nederland: 'besparing van 3,5 miljard'

16-02-2016 08:04 Laatste update: 27-04-2018 09:10

Vodafone en Liberty Global, het moederconcern van kabelbedrijf Ziggo, fuseren hun Nederlandse activiteiten.

De twee hopen naar eigen zeggen onder andere door synergievoordelen zo'n 3,5 miljard euro te besparen. De combinatie van Ziggo’s breedbandnetwerk met Vodafone’s mobiele diensten levert naar eigen zeggen een "sterkere vaste- en mobiele concurrent op de Nederlandse markt'' op. De toezichthouders moeten de deal, die naar verwachting rond het einde van 2016 wordt afgerond, nog goedkeuren.

Het gaat om een zogenaamde '50/50 venture', beide bedrijven krijgen dus een even groot aandeel in de nieuwe Nederlandse fusie. Vodafone is minder waard dan Ziggo in Nederland. Daarom betaalt het bedrijf 1 miljard euro om de verschillen gelijk te trekken. 

'Nederlandse consument merkt er veel van'

Vodafone is één van de grootste mobiele operators in Europa. Liberty Global is bekend van kabelnetwerken, waaronder Ziggo. De fusie is al een tijd lang op handen. Eerder zei Tim Poulus van Telecompaper dat synergie en kostenbesparing "noodzakelijk is nu het zo slecht gaat met de telecommarkt". 

De Nederlandse consument gaat daar waarschijnlijk veel van merken, volgens Poulus. "Nederland is een land met een enorme kabeldekking. Dat betekent dat deze samenwerking kan uitgroeien tot een tweede KPN: Liberty Global voor het kabelnetwerk en Vodafone voor het mobiele netwerk. Dat is uniek wereldwijd en erg positief voor de consument." 

KPN heeft 'vertrouwen'

Afgelopen maanden verloor het moederbedrijf van Ziggo, Liberty Global, veel beurswaarde. De slechte prestaties over de afgelopen twee kwartalen baren de aandeelhouders van Liberty Global zorgen. Daarnaast heeft het bedrijf flinke schulden. In augustus bleek dat deze opgelopen was naar 410 miljoen dollar, tegenover ruim 241 miljoen dollar een jaar eerder.

Samen met KPN, zou Vodafone/Ziggo ongeveer 90 procent van de markt omvatten. Het koninklijke telecombedrijf laat aan RTL Nieuws weten "uit te gaan van eigen kracht". "We hebben veel vertrouwen in de strategie waarmee we de afgelopen jaren succesvol zijn geweest."