'Google werkt aan standalone VR-bril'

'Google werkt aan standalone VR-bril'

12-02-2016 09:09 Laatste update: 27-04-2018 09:10

Google zou werken aan een nieuwe VR-bril die je niet aan een pc, smartphone of gameconsole hoeft aan te sluiten.

In 2016 gaat virtual reality echt los barsten. Facebook brengt binnenkort na lang wachten eindelijk de Oculus Rift op de markt, HTC en Sony volgen later dit jaar met hun eigen VR-brillen. Samsung is al een tijdje  aan de bak met de Samsung Gear VR, waar een Galaxy-smartphone het brein en scherm van de bril vormt. Dat geldt overigens ook voor de brillen van de andere makers: je moet hem op een pc, een gameconsole of een smartphone aansluiten.

Google zou echter volgens de Wall Street Journal werken aan een standalone VR-bril die alle benodigde electronica ingebouwd heeft. Dat zou een eerste VR-headset zijn die je niet op externe apparaten hoeft aan te sluiten. Dat virtual reality een hit kan worden, blijkt wel uit de verkoopcijfers van Google's kartonnen VR brillen. Hoewel dat in de eerste instantie als een experiment werd gezien, zijn er maar liefst meer dan 5 miljoen van verkocht. 

Geen dure pc nodig

De consument wil in elk geval wel, maar een serieuze VR-bril, zoals de Oculus Rift die volgende maand in de VS voor 599 dollar over de toonbank gaat, vergt nog een dure pc met forse grafische rekenkracht die nodig is om de virtuele werelden te renderen. Dat zal menig consument weerhouden. Bovendien zit je dan alsnog via een kabel 'vastgeketend' aan de plek waar je computer staat. Wat dat betreft is een Samsung Gear VR een gemakkelijkere en goedkopere oplossing. Die bril kost maar 99 euro, mits je over een Samsung Galaxy-smartphone beschikt.

Google zou met zijn standalone VR-bril ergens tussen de Oculus Rift en de Gear VR in gaan zitten. Volgens de bronnen van de Wall Street Journal zou de bril alles aan boord hebben, inclusief krachtige processoren en camera's om helemaal zelfstandig als VR-bril te functioneren.
Dat betekent echter wel er toch weer een fors prijskaartje aan zal hangen.

De strategie van Samsung - VR als uitbreiding van je smartphone - is voorlopig voor de gemiddelde consument de meest aantrekkelijke optie. Tenzij Google voor een schappelijk prijsje een VR-ervaring kan bieden die de concurrentie overtreft.