iPhone-reparatie buiten Apple om kan toestel onbruikbaar maken

iPhone-reparatie buiten Apple om kan toestel onbruikbaar maken

05-02-2016 14:09 Laatste update: 27-04-2018 09:10

Wie een iPhone 6 niet door Apple maar door een derde laat repareren, kan een error krijgen die het toestel onherstelbaar onbruikbaar maakt.

Het gaat om ‘error 53’, die iPhones inderdaad onbruikbaar maakt, zo bevestigt Apple tegenover The Guardian. De error heeft te maken met de Touch ID-vingerafdrukscanner. Die scanner in de thuisknop gebouwd, en wanneer het scherm wordt vervangen wordt die knop ook meegenomen. Wordt die reparatie echter niet door Apple uitgevoerd, wordt de scanner niet meer herkend en door de iPhone uitgeschakeld.

Geen oplossing

Na een update of software-herstel stuiten gebruikers die en reparatie door een derde lieten uitvoeren op de gevreesde error 53. Bij een update of herstel worden er namelijke extra veiligheidsscans van het toestel gemaakt. Omdat de nieuwe vingerafdrukscanner niet wordt herkend, gaat het toestel onherroepelijk op slot. Dit zou een maatregel zijn om het toestel tegen malafide reparateurs te beschermen. Maar een oplossing is er niet. Althans, het herstellen van de telefoon of alsnog een reparatie bij Apple heeft geen zin. Alle informatie op de telefoon is vergrendeld, en het toestel is met zo’n error nutteloos. De enige remedie: een nieuwe iPhone kopen.

Duizenden klachten

Ondertussen klagen duizenden mensen online, en zoeken zij naar een oplossing voor de error. Bekende reparatiesite iFixit zegt dat een artikel op de site over error 53 inmiddels al ruim 183.000 keer is bezocht. Gebruikers zijn nu vooral boos op Apple, die geen enkele oplossing biedt voor het probleem. Gedupeerden kunnen proberen aanspraak te maken op een eventuele garantie van de reparateur.

Goedkopere reparatie

iPhone-gebruikers stappen met een kapot scherm vaak naar een telefoonreparateur die het scherm voor minder geld vervangt dan Apple. Bij Apple kost het doorgaans zo’n honderd euro om een nieuwe iPhone-scherm te krijgen. Gebruikers die een nieuw scherm buiten Apple hebben laten installeren, maar nog geen software-update hebben uitgevoerd, doen er goed aan dit voorlopig niet te doen. Het is niet duidelijk of Apple alsnog met een oplossing komt.