Kobo en Bol.com lanceren all-you-can-read-abonnement voor ebooks

Kobo en Bol.com lanceren all-you-can-read-abonnement voor ebooks

22-02-2017 12:00 Laatste update: 26-04-2018 23:22

Voor een tientje geven Bol.com en Kobo je toegang tot 40.000 digitale boeken. Bol-ceo Daniel Ropers: "De drempel om met een boek te beginnen is veel lager."

Webwinkel Bol.com en e-readerfabrikant Kobo slaan de handen ineen voor een abonnement voor e-books. De dienst heet Kobo Plus en kost 9,99 euro per maand. Abonnees kunnen daarna zo veel lezen als ze maar willen. Er valt te kiezen uit een aanbod van 40.000 titels, waarvan er 16.000 Nederlands zijn. Voor het einde van dit jaar wordt het complete aanbod volgens de makers al verdubbeld.

Mensen die Kobo Plus afsluiten, kunnen de boeken niet alleen op een e-reader van Kobo lezen, maar via een app op de smartphone, tablet of computer. Als een boek minimaal voor een vijfde is gelezen, wordt de uitgever betaald, die vervolgens weer uitkeren aan de schrijver. Om wat voor bedragen het gaat, is onbekend.

Kobo Plus is niet het eerste all-you-can-read-abonnement op boeken in Nederland. De grootste concurrent is Bliyoo, dat al bijna twee jaar bestaat. Deze dienst van Bruna kost eveneens 10 euro per maand. Het aanbod is qua e-books wel kleiner met 15.000 titels, maar in het abonnement zijn ook tijdschriften, luisterboeken en stripboeken inbegrepen.

Jaren werk

Volgens Bol.com-ceo Daniel Ropers gaat dit de manier van lezen veranderen. "Als jij thuis op je e-reader aan het lezen bent en je pakt daarna de trein, dan kun je op je smartphone doorlezen. Wat wij nu aanbieden, is ongeveer de helft van wat er nu aan Nederlandstalige e-books te krijgen is. En niet alleen maar backlist; we hebben de helft van alle bestsellers."

Dat zoveel uitgeverijen meedoen, komt omdat er jaren gewerkt is aan dit plan. Een flinke investering voor Bol.com. "We hebben er nu tussen de 5 en 10 miljoen euro in zitten." Dat moet het allemaal terug gaan verdienen met de 35 procent die Bol.com en Kobo van het abonnementsgeld achterhouden. De rest is voor de uitgeverijen en dus ook voor de auteurs.

Hij vreest niet voor teruglopende inkomsten voor auteurs nu veellezers niet meer per stuk hoeven af te rekenen. "Zelfs als heel Nederland morgen een abonnement zou nemen, dan nog zou het meer geld opleveren voor de hele industrie."

Strijd om tijd

Volgens hem gaat het allemaal om de tijd. "Het lezen van boeken is ontspanning, net zoals tv-kijken, Facebook lezen of een sudokupuzzel invullen. Nu werkt het lezen van boeken nogal omslachtig. Je moet een keuze maken in het enorme aanbod, dan moet je geld uitgeven, dan moet je één of twee uur tijd besteden om erin te komen, om daarna misschien wel te balen omdat het boek je niet bevalt." Hij verwacht dat mensen dus veel sneller met een boek beginnen om eventjes te kijken of het iets voor ze is. "De drempel om te beginnen met een boek is veel lager."

Met dit abonnement kan Bol.com precies zien waar iemand afhaakt. Waardevolle data voor het bedrijf, de uitgever en de schrijver. "We zien onszelf als dienstbaar; aan de lezer, maar ook aan de uitgever. Dus die kennis moeten wij vooral gaan delen, omdat dat iedereen helpt om het beter te doen. Waar gaat het goed en wat moeten we repareren?"

Uitgeverijen zijn voorzichtig

Er is veel goodwill dus, al is de toon van de uitgeverijen gematigd. "Ik juich elk initiatief dat het lezen bevordert toe," zegt Mizzi van der Pluijm, directeur-uitgever van AtlasContact, tegen NRC. "Maar ik betwijfel of auteurs hier genoeg aan verdienen. Ik denk van niet." Ook Paulien Loerts van Querido en De Arbeiderspers hangt niet direct de vlag uit. "Als dit niet lukt, zijn we er met zijn allen niet in geslaagd om meer mensen aan het lezen te krijgen en illegale downloads te bestrijden." Maar beide uitgeverijen geven het wel een kans. 

Ander nadeel is dat het abonnement alleen werkt met een e-reader van Kobo en bijvoorbeeld niet met een Kindle van Amazon. Volgens Ropers ligt dit niet aan Bol.com. "Die hardwarebedrijven willen hun klanten zoveel mogelijk opsluiten in hun eigen systeem, met hun eigen store. Maar vergis je niet: zo'n 80 procent van de e-readers in Nederland is een Kobo."