'Maar 1 procent pc's is geschikt voor virtual reality'

'Maar 1 procent pc's is geschikt voor virtual reality'

04-01-2016 12:00 Laatste update: 27-04-2018 10:12

Virtual reality moet groot gaan worden dit jaar, maar dat betekent wel dat veel mensen hun pc moeten upgraden.

We zitten echt te wachten op de komst van consumentenversies van VR-brillen als de Oculus Rift en de HTC Vive, maar het is wel de vraag of jouw pc virtual reality aankan. NVIDIA waarschuwt dat veel computers gewoonweg te zwak zijn om de zware beelden te kunnen verwerken. Om VR vloeiend te kunnen draaien, moeten pc's ongeveer zeven keer krachtiger worden dan de gemiddelde computer op dit moment is, claimt de chipmaker.

Veel pc's missen power

Momenteel zijn er wereldwijd 13 miljoen pc's die virtual reality goed aankunnen. Dat is minder dan 1 procent van de 1,43 miljard computers die dit jaar naar schatting van onderzoeksbureau Gartner in gebruik zullen zijn. Dat schrijft Bloomberg. "Virtual reality belooft grote verandering van hoe we het dagelijks leven gaan ervaren", zo schrijft NVIDIA. "Maar het overbrengen van VR is een complexe uitdaging, vooral omdat het zeven keer de grafische kracht nodig heeft in vergelijking met traditionele 3D-applicaties en games."

Dit jaar wordt een groot jaar voor virtual reality. De consumentenversie van Oculus Rift komt eindelijk op de markt, daarnaast verschijnt er een HTC Vive-headset (in samenwerking met Valve, dat eerder games als Half-Life maakte) en komt er de PlayStation VR.

Mobiele oplossingen

Allemaal hebben ze flink wat power nodig om virtual reality mogelijk te maken. Op dit moment zijn er voornamelijk mobiele oplossingen op de markt, in de vorm van Google Cardboard en de Gear VR van Samsung. Deze brillen werken samen met smartphones. Zij vormen niet alleen het display, maar bieden ook de benodigde power om filmpjes en ervaringen te draaien. Daarmee is deze oplossing een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld Oculus Rift.

Oculus

Virtual reality moet dit jaar een vlucht gaan nemen, maar zal waarschijnlijk nog niet enorm populair worden. Dat valt simpelweg te wijten aan te zwakke computers. Daarnaast is het maar afwachten of er content beschikbaar komt die het rechtvaardigt om zo'n dure headset te kopen of om een pc flink te upgraden. Facebook's Mark Zuckerberg denkt ook dat VR langzaam gaat groeien, zo zei hij vorig jaar. "Toen de computers of smartphones op de markt kwamen, werden er ook geen tientallen miljoenen exemplaren van verkocht in het eerste jaar. Maar ze toonden dat een idee kon werken en maakte het realiteit."

Overigens duurt het nog wel even voordat je VR met handbewegingen kunt bedienen op de Oculus Rift. De Touch-controllers die Oculus ontwikkeld, zijn namelijk uitgesteld naar de tweede helft van 2016, terwijl de headset al in de eerste helft verschijnt. Volgens het bedrijf moeten de controllers geperfectioneerd worden. De Touch-bediening trackt de positie van je handen, heeft joysticks voor de duimen, twee knoppen en een trekker bij de wijsvinger voor besturing in VR. 

Meer over VR:

Virtual reality is de scepsis voorbij (nov. 2015)

Eerste indruk HTC Vive

Eerste indruk Playstation VR

Oculus Touch-controller komt veel later dan VR-bril