Ontwikkelaars mogen nu reageren op recensies in App Store

29-03-2017 07:12 Laatste update: 26-04-2018 22:20

Met iOS 10.3 heeft Apple ook veranderingen doorgevoerd in zijn appwinkel.

Sinds enkele dagen is iOS 10.3 te downloaden voor iPhone, iPad en iPod. De belangrijkste vernieuwingen zijn dat gebruikers bijvoorbeeld hun AirPods terug kunnen vinden. Ook is Apple overgestapt op het nieuwe bestandssysteem Apple File System (APFS), wat het oude Hierarchical File System+ vervangt. Dit APFS maakt toestellen iets sneller en zorgt dat bestanden veiliger worden opgeslagen.

Maar Apple brengt ook vernieuwing aan in de App Store. Voor appmakers is het nu mogelijk om op recensies te reageren. Vaak laten mensen in recensies vragen achter over bepaalde functies of melden ze bugs en in het vervolg kunnen de makers daar direct op reageren. Hidden Folks-ontwikkelaar (en Bright Day-spreker) Adriaan de Jongh maakt er direct gebruik van. "Ik heb ruim 100 reviews van mensen die hulp nodig hadden beantwoord", tweet hij. "Hopelijk waarderen ze mijn antwoord en overwegen ze hun score te veranderen."

Apple geeft tips voor klantenservice

Gebruikers ontvangen een mail als een ontwikkelaar op zijn of haar recensie reageert. Apple heeft voor appmakers overigens enkele tips opgesteld voor een zo goed mogelijk antwoord, een soort mini-masterclass in klantenservice. Zo zegt Apple dat ontwikkelaars 'beknopt moeten zijn en duidelijk op de feedback moeten ingaan'. "Doe dat in de toon van je merk en gebruik woorden die je doelgroep waardeert en begrijpt." Ook is het belangrijk om snel te reageren, maar wel prioriteiten te stellen in welke recensies je als eerste wegwerkt. Het doel is uiteindelijk dat ontwikkelaars beter contact krijgen met gebruikers en dat de beoordelingen stijgen.

Prijs mag niet in de app-naam staan

Er zijn ook regels veranderd voor appmakers. De afgelopen tijd werden apps niet meer toegelaten als er in de titel stond dat ze gratis waren. Dat geldt overigens ook voor omschrijvingen, plaatjes en icoontjes. Kortingen mogen alleen worden genoemd in de omschrijving.