Seat zoekt succes met SUV

Seat zoekt succes met SUV

11-02-2016 10:36 Laatste update: 27-04-2018 09:10

Seat presenteert volgende maand in Geneve de Ateca. Een SUV die rivaliseert met de Renault Kadjar, Nissan Qashqai en Mazda CX-5.

In de Volkswagen-groep was vóór Dieselgate het grootste hoofdpijndossier de Spaanse poot: Seat. Terwijl andere merken binnen de groep floreerden, wilde het met Seat maar niet lukken. Geen wonder ook, gezien op een gegeven moment alle modellen op elkaar leken, behalve de Exeo, omdat dat een Audi A4 was met een Seat-logo.

Het merk kende ook geen aantrekkelijke propositie. Waar Skoda heel helder hetzelfde bood als een Volkswagen, maar voor minder geld en met minder prestige, daar was Seat bedoeld als iets sportiever, voor minder geld en met minder prestige. Maar praktisch alle modellen binnen de Volkswagen-groep werden ook in sportievere GT, GTI, S-line, RS of een andere aantrekkelijke lettercombinatie verkocht. Seat had geen echte USP.  

Opmars SUV

Met de komst van de nieuwe Leon in 2012 kwam daar een kentering in. Voor het eerst was de middenklasser van Seat volgens velen mooier om te zien dan zijn concurrent uit eigen familie, de Golf. Bovendien werd hij rijk uitgerust en werd er gestunt bij Seat met inruilvoordeel en goedkope optiepakketten. Maar de markt beweegt zich al een aantal jaren weg van de sedan en hatchback, richting de SUV. Nissan was er vroeg bij met de Qashqai en het nieuwste model daarvan gaat nog steeds als warme broodjes over de toonbank. Blame it on the sunshine, blame it on the demografische veranderingen waardoor meer mensen een hoge instap prefereren, blame it on the boogie. Het maakt niet uit, de SUV heeft een flink stukje taartdiagram in handen.

Seat was het enige volumemerk in de Volkswagengroep dat nog geen SUV had (als je de Skoda Yeti als SUV rekent). Daar komt verandering in. Seat presenteerde in een persbericht de Seat Ateca SUV die het in Genève zal presenteren. (Dit soort 'pre-presentaties' zijn het gevolg van je korte spanningsboog). 

Het persbericht biedt op de foto's na weinig verrassends: de Seat krijgt de TSI en TDI motoren die je al kent. Hij wordt volgepropt met speeltjes die zich het afgelopen jaar naar dit marktsegment hebben begeven; file assistent, led koplampen, adaptive cruise control, Apple Carplay en Android Auto.

De foto's tonen echter een kloek vormgegeven SUV met een herkenbaar smoelwerk en dezelfde knappe belijning als kleine broer Leon. Prijzen gaat Seat nog niet bekend maken, want er moet toch iets van nieuws overblijven voor de beurs in Genève.