Smartwatches stiekem steeds populairder
Nieuws

Smartwatches stiekem steeds populairder

vrijdag 01 september 2017 11:46

Smartwatches leken niet meteen een hit, toch worden ze stiekem steeds populairder. Vooral de Apple Watch groeit gestaag.

Dat meldt marktonderzoeker IDC in zijn analyse over de verkopen van wearables in het tweede kwartaal van dit jaar. Voor het eerst groeide de categorie smartwatches wel, terwijl de verkopen van de tot nu toe zo populaire fitnesstrackers gelijk bleven.

In totaal werden er afgelopen kwartaal 26,3 miljoen wearables verkocht, ruim 10 procent meer dan een jaar eerder. De verkoop van smartwatches met apps, zoals de Apple Watch en Android Wear-horloges, steeg met 60,9 procent. Het aantal verkochte simpelere wearables, zoals fitnesstrackers, bleef gelijk aan vorig jaar. Volgens IDC is die kentering te danken liefhebbers van fitness en mode.

Groeispurt voor Apple

Het Chinese Xiaomi blijft de grootste verkoper van wearables, met een marktaandeel van 13,4 procent. Ook al verkoopt het bedrijf een vrij simpele wearable, groeide de verkopen met 13,7 procent in een jaar. Maar Apple zag de grootste groei: het verkocht 50 procent meer Apple Watches dan vorig jaar. Dat is goed voor een marktaandeel van 13 procent.

Fitbit komt op een derde plaats met 12,9 procent marktaandeel. Maar met een forse verkoopdaling van 40,9 procent in vergelijking met vorig jaar zijn de cijfers voor Fitbit het meest negatief. Fitbit kondigde deze week zijn eerste smartwatch aan, en dat zal niet voor niks zijn. Garmin komt met een marktaandeel van 5,4 procent op vierde plaats, met een lichte verkoopdaling van 6,6 procent ten opzichte van vorig jaar.

De hekkensluiter is Fossil, met een marktaandeel van 4 procent. Dat lijkt niet veel, maar als nieuwkomer op de markt groeide Fossil wel met 217 procent ten opzichte van vorig jaar. Android Wear-smartwatches komen in de top 5 nog steeds niet voor, net als de horloges van Samsung. Die vallen onder de overige ruim 50 procent van de verkopen.

Floris wordt enthousiast van gadgets, films, series en games, maar als er iets slechts tussen zit begint hij al snel te brommen. Wordt daarom door collega's ook wel 'de Maarten van Rossem van de techjournalistiek' genoemd. Die geuzenaam draagt hij met trots.

Nieuwsbrief