'Taxidienst Abel is concurrent van fiets, niet van Uber'

'Taxidienst Abel is concurrent van fiets, niet van Uber'

12-02-2016 12:21 Laatste update: 27-04-2018 09:10

De nieuwe Amsterdamse taxidienst Abel ziet niet Uber maar de fiets als grote concurrent: "Onze prijzen zijn zo laag dat je snel je fiets laat staan."

Een maand geleden lanceerde David Baars zijn Uber-rivaal Abel. Twintig elektrische Abel-taxi's rijden in Amsterdam en kunnen via een app worden besteld. Maar in plaats van Uber achterna te gaan, richt Baars zich liever op een andere concurrent: de fiets. Want de prijzen zijn dusdanig laag dat Abel bij korte ritjes - bijvoorbeeld als het regent - aantrekkelijker kan zijn dan de fiets.

Je uiterlijke aankomsttijd

Het idee voor Abel kwam niet van Baars, maar van Transdev, het Franse moederbedrijf van onder andere Veolia en Connexxion. Zij namen Baars aan om het project te leiden. "We hebben met drie man een half jaar hard gewerkt aan Abel en functioneren nu als een zelfstandige start-up met een grote investeerder", zegt Baars. Transdev heeft zo'n 2 tot 5 miljoen euro in het project gestoken, waar Baars dit jaar zo veel mogelijk van terug moet verdienen.

Hoe hij dat denkt te doen? "Door heel veel ritten te verkopen", lacht hij. Het idee achter Abel is duidelijk anders dan Uber, maar de werking is grotendeels hetzelfde. Je start de app op, voert een eindbestemming in en bestelt een taxi. Maar in plaats van zo snel mogelijk een taxi voor te laten rijden, vraagt Abel om je uiterlijke aankomsttijd. Hoe sneller je ergens wilt zijn, hoe meer je betaalt.

Carpoolen

Abel is tevens een soort carpooldienst, maar dan met een taxi. Als jij een taxi bestelt, kijkt Abel welke auto in de buurt is en welke passagier daar al in zit. Als de rit kan worden gecombineerd met een andere passagier, waarbij beide personen op tijd bij hun eindbestemming arriveren, word je opgepikt.

De ritprijs wordt vooraf bepaald. Je betaalt dus nooit meer dan het bedrag dat je aanvankelijk accepteert. Daarnaast kun je invoeren hoeveel mensen er meerijden, zodat Abel weet hoeveel passagiers het tijdens de rit nog kan oppikken. Ook heb je de mogelijkheid om de hele auto te reserveren, maar daar betaal je natuurlijk wel extra voor. "En als we dan niemand vinden om de rit mee te delen, zijn de kosten gewoon voor ons", legt Baars uit.

Goedkoop naar Schiphol

Op drukke dagen rijden er gemiddeld honderd tot tweehonderd mensen met Abel. De taxidienst is vooralsnog alleen actief in Amsterdam, maar rijdt vanuit de hoofdstad ook naar Schiphol. Een ritje vanaf het Leidseplein naar Schiphol kost met Abel 17 euro, terwijl dezelfde rit bij het 'goedkope' UberX al snel 28 euro kost.

Volgens Baars is Abel zo goedkoop omdat de kosten van de voertuigen, chauffeurs en verzekeringen over meer stoelen worden uitgesmeerd: "Als je een Uber boekt, betaal je in je eentje voor al die kosten. Wij proberen de kosten zo veel mogelijk te delen met andere passagiers." Daarnaast dragen de twintig Abel-taxi's - bestaande uit de Kia Soul en Nissan Leaf - ook hun steentje bij, want ze rijden volledig elektrisch.

Hopen op regen

Uitbreiden naar andere Nederlandse steden staat nog niet in de planning. Baars: "We focussen ons nu voor de volle 100 procent op Amsterdam, want we hebben een dichtbevolkte stad nodig om de ritten te combineren. In een stad als Utrecht is het lastiger om Abel te laten slagen." Als Abel uitbreidt, is dat hoogstwaarschijnlijk naar een andere grote Europese stad. Eerst staat de app verbeteren op de planning, want Abel wil naast de creditcard ook PayPal als betalingsoptie toevoegen.

Baars meldt dat het aantal ritten met Abel elke dag groeit: "We presteren echt boven verwachting, maar dit jaar moeten we laten zien dat Abel potentie heeft voor de toekomst." Baars hoopt dat het de komende tijd blijft regenen, want met slecht weer wordt Abel vaker geboekt: "Mensen kiezen door de lage prijs bij een korte rit toch liever voor een warme stoel en droog pak dan voor een zadel en een nat pak."