Twitter-gebruik in Nederland blijft dalen: de jeugd vertrekt

Twitter-gebruik in Nederland blijft dalen: de jeugd vertrekt

25-01-2016 11:22 Laatste update: 27-04-2018 09:41

Nederlandse tieners en twintigers vertrekken massaal van Twitter. Ze zweren bij Snapchat en Instagram.

Dat blijkt uit het rapport van onderzoeksbureau Newcom, dat 10.395 Nederlanders van 15 jaar of ouder heeft ondervraagd. Het allergrootste sociale medium is WhatsApp, dat in Nederland 9,8 miljoen gebruikers heeft. Daarvan starten 7 miljoen mensen dagelijks de app op.

Facebook is in Nederland iets kleiner dan WhatsApp. Het sociale netwerk heeft 9,6 miljoen gebruikers, waarvan er 6,8 miljoen de site dagelijks bezoeken. Het dagelijks bezoek is met 3 procent gestegen van 6,6 naar 6,8 miljoen mensen. De grootste groei bij Facebook zit in de groep 80 jaar en ouder (52 procent). Het aantal jongeren dat een Facebook-account registreert, neemt bij de twintigers juist af en bij de tieners een klein beetje toe.

Minder jongeren op Twitter

Het aantal Nederlanders dat Twitter dagelijks gebruikt, is volgens het onderzoek van Newcom flink gedaald: met 10 procent van 1 naar 0,9 miljoen. In totaal hebben 2,6 miljoen Nederlanders een Twitter-account. Vorig jaar daalde het aantal dagelijkse Twitter-gebruikers ook al met zo'n 33 procent. De daling komt grotendeels omdat de toename van jongere gebruikers (15 tot 39 jaar) flink daalt. Het sociale netwerk verkeert al langer in zwaar weer omdat de groei van gebruikers stagneert. Vandaag werd ook bekend dat vijf topmannen Twitter verlaten.

Jongeren wel op Snapchat en Instagram

Jongeren kiezen niet voor Facebook of Twitter, maar gaan eerder naar Instagram (2,1 miljoen gebruikers), Pinterest (2 miljoen gebruikers) of Snapchat (1 miljoen gebruikers). Deze drie platformen stijgen dit jaar flink. De allergrootste stijger is Snapchat met 69 procent: van 320.000 naar 541.000 dagelijkse gebruikers. Daar zijn tieners de belangrijkste reden voor de stijging.

Het aantal mensen dat Instagram dagelijks gebruikt stijgt met 37 procent van 722.000 naar 992.000. Dat komt grotendeels door de flinke toename van jongere gebruikers tussen de 15 en 39 jaar. Volg Bright ook op Instagram.

Bij Pinterest is de stijging iets lager: van 261.000 naar 334.000, wat neerkomt op een stijging van 28 procent. Daar zie je dat gebruikers van alle leeftijdsgroepen interesse hebben in het sociale netwerk: de stijgingen zijn verdeeld. 

Privacy

De zorgen om privacy blijven ook in 2016 bestaan. Zo'n 71 procent van de afhakers van één of meerdere platformen maakt zich zorgen over wat er precies met zijn of haar gegevens gebeurt. De gebruikers van 65 tot 79 jaar maken zich het meest zorgen om hun privacy, terwijl tieners zich juist het minst zorgen maken.