Verkoop Apple Watch ingezakt: 72 procent minder

Verkoop Apple Watch ingezakt: 72 procent minder

24-10-2016 15:45 Laatste update: 27-04-2018 02:28

Apple zou maar 1,1 miljoen exemplaren van de Apple Watch hebben verkocht in het derde kwartaal: 72 procent minder dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Apples aandeel op de smartwatchmarkt is volgens onderzoeksbureau IDC gezakt van 70 procent in het derde kwartaal van 2015 naar 41 procent in het afgelopen kwartaal. Dat pas wel in de algehele trend: de hele smartwatchmarkt kromp met 52 procent. Er werden in het derde kwartaal nog maar 2,7 miljoen smartwatches verkocht, tegenover 5,6 miljoen in dezelfde periode een jaar geleden.

De daling van de Apple Watch-verkoop is te verklaren doordat een deel van de potentiële kopers in de zomermaanden heeft gewacht op het tweede model. De Apple Watch Series 2 kwam medio september op de markt, maar al snel liep de levertijd van veel modellen op naar enkele weken.

Een van de weinige merken die een grote groei wist te realiseren was Garmin, dat nu op de tweede plaats staat met een aandeel van 21 procent. Het bedrijf verscheepte 600.000 smartwatches, een flinke stijging ten opzichte van het derde kwartaal in 2015 (honderdduizend stuks). Samsung bezet de derde plaats met 14 procent, gevolgd door Lenovo en Pebble (beide 3 procent).

Lees ook de eerste indruk van de Apple Watch Series 2 van Bright-hoofdredacteur Erwin van der Zande.