Olympische site NOS levert 100 duizend streams tegelijk

Olympische site NOS levert 100 duizend streams tegelijk

27-08-2008 08:54 Laatste update: 29-04-2018 15:20

Corrie Gerritsma

Dankzij de indrukwekkende website van de NOS keken we op de redactie van Bright onder werktijd naar de Olympische Spelen.

En we waren niet de enige. In totaal leverde de website 20 miljoen streams, 7,4 miljoen videoclips en 60 miljoen pageviews die werden gegenereerd door 2,7 miljoen unieke bezoekers. Bezoekers bleven gemiddeld 15 tot 20 minuten hangen, en dat is lang. Roeland Stekelenburg, hoofd Nieuwe Media bij de NOS, was er zeker van dat de website een succes zou worden, maar wat hij precies kon verwachten wist hij niet. 'Het is altijd een slag in de lucht. Het hangt van het succes van de voetballers en de hockeyvrouwen af.'

21 augustus was een topdag voor de site. De dag dat de waterpolovrouwen goud wonnen, en de hockeymannen de halve finale verloren, werden 2 miljoen streams opgevraagd, waarvan 100 duizend gelijktijdig. 'Dat was precies wat we van te voren dachten aan te kunnen. Om te overleven hebben we bepaalde groepen toen een lagere bitrate geleverd en de HD-stream de nek omgedraaid,' zegt Stekelenburg.

De mobiele site van de NOS trok veel minder bezoekers, maar toonde volgens Stekelenburg wel potentie aan. 'Toen we op Nederland 1 van de voetbalwedstrijd Nederland-Argentinië overschakelden naar de finale van de 100 meter sprint, zag je onmiddellijk een hondertal mensen op hun mobiel inschakelen op de voetbalwedstrijd.' Tijdens de Spelen werd de applicatie voor mobiel 30 duizend keer gedownload, waarmee het totaal op 90 duizend kwam. In augustus trok de mobiele site 23 duizend unieke bezoekers, werden 21 duizend live videostreams geleverd en 9200 videoclips.

Volgens groot project voor de NOS zijn de Amerikaanse verkiezingen.