Sokken maken de internetondernemer

Sokken maken de internetondernemer

08-02-2012 11:59 Laatste update: 28-04-2018 19:44

Werknemers in Silicon Valley onderscheiden zich door de keuze voor hun sokken.

Bij de hippe startups in Silicon Valley is het elke dag casual friday. Stropdassen zijn uit den boze. Nette pakken zijn voor mensen die op een echt kantoor werken. Als je actief bent in de internetsector trek je ’s ochtends bij voorkeur een spijkerbroek en een T-shirt uit de kast. Je stapt in je sneakers of je slippers en gaat naar je werk.

Opvallen doe je met je sokken, schrijft The New York Times. ‘Opvallende sokken zijn meer dan een uitdrukking van je persoonlijkheid’, zo doceert de krant. ‘Je laat er mee zien dat je erbij hoort. Het is als een secret handshake.’

‘Ik ben bij vergaderingen geweest waar mensen naar beneden kijken en mijn sokken zien. Vervolgens knikken ze en trekken ze hun broek op om hun eigen sokken te laten zien’, vertelt Hunter Walk, een 38-jarige director product management bij YouTube.

Vanwaar die sokkenrage? Komt het omdat ze zichtbaar worden als internetondernemers op het podium tijdens een conferentie hun plannen ontvouwen? Volgens de 37-jarige Matt Graves, communicatie-director bij Twitter, is het allemaal een stuk trivialer: de uitbundige sokken zijn bedoeld om de aandacht van vrouwen te trekken. Zelf kiest hij daarom bij voorkeur voor oranje en blauwe strepen.