Special: Gepersonaliseerde 3D iPad cases

Special: Gepersonaliseerde 3D iPad cases

17-01-2011 10:41 Laatste update: 29-04-2018 01:56

Corrie Gerritsma

Het Amsterdamse FOC wil gepersonaliseerde 3D geprinte iPad cases op de markt brengen. Het heeft 20 duizend dollar nodig.

Janne Kyttanen stond op de cover van Bright #35 stond met in zijn hand een 3D-geprint iPhone-hoesje. Kyttanen is oprichter van Freedom of Creation, een Amsterdamse studio die meubels, lampen en sieraden ontwerpt die met 3D-printers worden gemaakt. Samen met twee compagnons richtte hij vervolgens Fresh Fiber op, om 3D geprinte producten op grote schaal aan de man te brengen.

Het iPhone-hoesje op onze cover is daar een goed voorbeeld van. Het is het eerste product op de consumentenelektronicamarkt dat op grote schaal wordt geproduceerd via 3D printing. Zoals collega David Lemereis uitlegt in Bright #35, bestaat het ontwerp van zo'n iPhone-hoesje alleen als computerbestand. Er is geen mal waarin een materiaal wordt gegoten of geperst, er zijn geen onderdelen die aan elkaar worden geplakt of bevestigd. Het bestand wordt naar een 3D printer gestuurd en het hoesje komt er in één stuk uit.

Omdat de basis voor je product een digitaal bestand is en geen fysieke gietvorm, betekent dat ook dat je het ontwerp makkelijk aan kunt passen. Bij het eerste ontwerp van de hoesjes voor de iPhone 4 bleek de opening rondom de flits bijvoorbeeld te klein, waardoor foto's mislukten. Een nieuwe versie van het ontwerpbestand met een grotere opening was zo gemaakt. Snelle aanpassingen maken ook de weg vrij om producten te personaliseren. En voila: het nieuwe idee van FOC en FreshFiber.

'We gaan het mogelijk maken om onze 3D-geprinte iPad cases te personaliseren', zegt Brian Garret van FOC. 'Je kunt je naam, een tekst of een logo in 3D in de case laten verwerken.' Geen achteraf gegraveerde teksten of opgeplakte letters dus, maar letters die onderdeel uitmaken van het ontwerp.

'FOC heeft inmiddels tien jaar ervaring in het ontwerpen van producten voor 3D-printers, de eerste massa-producten die op deze manier worden gemaakt zijn er, maar wat nog niet is gelukt is het aanbieden van customization van 3D-ontwerpen aan de massa', zegt Garret. 'Dat staat al wel een tijd op ons verlanglijstje.'

De techniek leent zich hiervoor, maar de middelen om het daadwerkelijk uit te voeren ontbreken nog. Om het werkelijkheid te maken willen Fresh Fiber en FOC geld ophalen via Kickstarter, een sociaal platform om investeringen te vinden. Kickstarter laat je bij veel mensen een klein beetje geld ophalen. FOC zoekt 20 duizend dollar. Hoe gaan ze dat geld besteden?

'Ten eerste moeten we natuurlijk een hoop producten maken, daar zijn kosten aan verbonden. We hebben 20 duizend dollar nodig om een online tool te kunnen bouwen die het personaliseren van onze 3D iPad cases mogelijk maakt. Afhankelijk van de hoeveelheid funding zullen we de tool meer functionaliteit kunnen geven, we beginnen met een visuele interface zodat je kan zien hoe de tekst of het logo op het product terecht gaan komen. Een stap verder is om direct printbare 3D files te maken, zonder tussenkomst van ontwerpers. Uiteindelijk moet er ook aan de productiekant het een en ander gebeuren, denk aan unieke barcodes op de producten die aangeven waar het product naar toe verzonden moet worden.'

Garret licht de keuze voor Kickstarter toe. 'Kickstarter is het grootste platform voor social funding. Ze hebben een enorme online presence, vooral in de Verenigde Staten waar we verwachten veel custom iPad cases te kunnen verkopen. Er bestaan wel alternatieven voor Kickstarter, maar deze hebben (nog) niet het niveau en de grootte. Zo heeft Kickstarter 350 duizend followers op Twitter en 35 duizend fans op Facebook. Er worden tientallen projecten per dag gelanceerd.'

Het geld moet in 45 dagen zijn opgehaald, wil FOC de investering daadwerkelijk krijgen. Garret denkt dat het wel gaat lukken. 'Het hangt er natuurlijk vanaf hoe het ontvangen wordt, het moet aanslaan. Zodra je het tipping point bereikt, gaat het vanzelf. Dat tipping point kan je op verschillende manieren bereiken, bijvoorbeeld door op belangrijke websites te komen, denk aan Engadget, Gizmodo en de New York Times. Om een voorbeeld te geven, een soortgelijk Kickstarter-project had zijn funding binnen twee dagen binnen, omdat ze op een grote Amerikaanse website gefeatured werden.'

In ruil voor een donatie krijg je een product.' Doneren kan al vanaf 1 dollar, maar daarvoor krijgt je slechts een set iPad-wallpapers, voor 7 dollar wordt je naam met nog 29 namen in een iPad case verwerkt. Echt leuk wordt het vanaf 37 dollar. Daarvoor krijg je een iPad Stand met je naam erop, voor 77 een iPad Case met je naam, voor 97 een gepersonaliseerde case met ingebouwde steun en voor 137 dollar krijg je er ook nog een leren tas bij.

FOC heeft op Kickstarter tot en met 27 februari om genoeg geld op te halen. De teller staat vandaag - 17 januari - op ruim 800 dollar.