Tests

Duurtest Mazda CX-5: Mazda, wat zeg je nu?

22 februari 2018 19:21

De CX-5 is een heerlijke auto, maar nu begint Mazda op te scheppen over zijn enige tekortkoming. Verzuurt onze relatie?

Na de #metoo-heisa stelden journalisten de vraag of je nog wel mag kijken naar Louis C.K. of Kevin Spacey. Een vreemde vraag, want ben ik schuldig aan de zonden van de caissière bij wie ik afreken? Moeten we een mens die een treurige en verwijtbare seksuele historie heeft, totaal verwerpen? Ik had het net achter me gelaten toen Mazda een mailtje stuurde met als titel: "Europese autobestuurder wil nog steeds de verbrandingsmotor".

"Bijna 60 procent van de Europese autobestuurders ziet een toekomst voor de verbrandingsmotor, zo blijkt uit een groot onderzoek van Mazda, waarvan vandaag nieuwe resultaten zijn gepubliceerd. Het Mazda Driver Project-onderzoek ondervroeg 11.008 mensen in de belangrijkste Europese markten en gemiddeld 58 procent is van mening dat er ‘nog veel innovatie en verbetering mogelijk is voor benzine- en dieselmotoren’; In Polen is dat cijfer zelfs 65%, in Duitsland, Spanje en Zweden meer dan 60% en in Nederland 55%."

Je kunt wel meer vinden

Ik heb ook nog een paar leuke headlines: "Bijna 60% van de Europeanen wil evenveel vlees blijven eten". Ik heb dat niet onderzocht, maar het klinkt aannemelijk. "Bijna 60% van de Europeanen vindt hun land het beste land van Europa." Weet ik ook niet, maar anekdotisch onderzoek suggereert dat het zelfs wel eens meer kan zijn. Er zijn veel dingen die we vinden, die onmogelijk kunnen kloppen. We kunnen immers niet allemaal in het beste land wonen, tenzij we in hetzelfde land wonen.

We vinden ook veel dingen die niet goed voor ons zijn. Dat roken wel moet kunnen, dat snoepen met mate geen probleem is, dat er nog wel wat zout over de spinazie kan. Als alle andere mensen nou eens stoppen met vliegreizen, dan is het ook niet zo druk op de piste als ik in de Pyreneeën wil skiën. Sommige dingen moet je niet aan gewone mensen vragen, maar aan experts. Tenzij je alleen op zoek bent naar bevestiging.

Moet ik dit Mazda aanrekenen?

Ik probeer de Mazda CX-5, die we deze maand in de Duurtest hebben, niet aan te rekenen wat zijn ouders als persbericht versturen. In mijn achterhoofd kwam het verhaal op van een senior Mazda-medewerker die de historische uitspraak deed: "Elektrische auto's zijn niet het antwoord. Die hebben ook een uitlaat, alleen staat die een stuk verderop bij een kolencentrale." Dat is natuurlijk gedeeltelijk waar, mits je (100%) stroom van een kolencentrale afneemt. Met zonnepanelen gaat die vlieger al niet meer op. 

Ik wil onze auto dit niet aanrekenen, maar het doet me wel vrezen voor de toekomst van de verder sympathieke Japanse automaker. Als het zijn innovatiestrategie baseert op '58 procent klootjesvolk' dat zegt 'Er is nog veel innovatie en verbetering mogelijk voor benzine- en dieselmotoren', dan houd ik mijn hart vast.

Elke expert zegt dat de thermische eigenschappen van een verbrandingsmotor per definitie zoveel warmteverlies opleveren dat ze nooit heel veel zuiniger kunnen worden dan ze nu zijn. Alsjeblieft Mazda, ga een elektrische auto bouwen. Steek de kop niet in het zand.  

Eerder in deze duurtest:

Mazda CX-5: genetisch materiaal

Mazda CX-5: minder traditioneel Japans

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de rubriek Duurtest