Tests

Vlog: Porsche 911 GT3, de laatste non-turbo

17 augustus 2017 10:36

Wij rijden met een auto die symbool staat voor veranderende regelgeving: de Porsche 911 GT3. Waarom is dit de laatste Porsche zonder turbo?

Nog niet zo heel lang geleden was de enige Porsche met een turbo, de Porsche 911 Turbo. Met trots stond het op de kont van de auto. Inmiddels heeft elke Porsche 911 er maar liefst twee. Waarom? Omdat de uitstoot van auto's naar beneden moet en sportwagens mogen niet achterblijven.

Een turbo zorgt ervoor dat er meer lucht bij de brandstof geperst wordt, waardoor je met minder benzine een grotere knal krijgt. Een eenvoudige manier om een auto zuiniger te maken, zonder dat de prestatiecijfertjes op papier minder worden.

Chique sportbeha's

Maar er gebeurt wel iets anders. Iets van de ziel van het apparaat gaat verloren. Een turbo is letterlijk en figuurlijk iets dat tussen jou als bestuurder en de motor instaat. Geef gas, de turbo komt op gang, en hop, daar gaat de boel vooruit. In een auto zonder turbo (zoals de GT3 die we rijden) is het gas geven en gaan. Nu kunnen ze inmiddels de turbo stukken beter "verstoppen" dan een aantal jaren geleden. Maar dat is zoiets als zeggen dat ze hele chique sportbeha's maken tegenwoordig. Lingerie is het niet. 

De GT3 is een auto die gemaakt is voor het circuit en bruikbaar is op straat. Niet andersom. Emissie-eisen, comfort en verfijning zijn dus ondergeschikt aan prestaties. Dat merk je niet als je instapt, want de GT3 heeft een rolkooi en kuipstoelen, maar ook airco, navigatie en Apple Carplay aan boord. Op langere stukken zul je merken dat reguliere stoelen lekkerder zitten en dat die motorisolatie er niet voor niets zit bij de reguliere auto. 

 

 

De kans bestaat dat de volgende GT3 ook een turbo krijgt, onder druk van regelgeving. En nu ben ik een groot voorstander van lucht die je in kunt ademen en bomen met bladeren er aan, maar het voelt een beetje wrang dat een volbloed als deze moet verdwijnen terwijl de auto in realiteit over zijn levensduur minder vervuilend zou kunnen zijn dan een heleboel andere zaken.

Wat ik bedoel te zeggen: alleen de hardcore liefhebber zal deze auto als daily driver gebruiken. De meeste mensen alleen voor de weekenden of zelfs alleen voor circuitdagen. Het totaal aantal gereden kilometers is dan behoorlijk laag. Deze auto zal (als het verleden een garantie is voor de toekomst) naar alle waarschijnlijkheid zeker 30 tot 40 jaar op de weg blijven. De CO2-uitstoot die voor de productie is gedaan (die enorm is bij auto's), kan dus worden verdeeld over een groter aantal jaren. Per jaar gebruik is de GT3 dus waarschijnlijk niet erg vervuilend.

Scooter

Terwijl ik dit tik rijdt er een scooter door de straat. De emissie-eisen voor scooters zijn laag, ze zijn bijzonder vervuilend, er rijden er heel veel van rond en er is met de elektrische scooter een prima en betaalbaar alternatief. Wetgeving blijft achter. 

Nu suggereer ik niet dat we allemaal de scooter weg moeten doen en een GT3 moeten kopen, maar het geeft wel aan dat de auto's voor liefhebbers oneigenlijk lijden onder de wetgeving, gerekend naar de werkelijke milieu-impact. Geniet dus nog even van die ongeblazen majestueuze 4 liter boxer motor. Het zou de laatste kunnen zijn.