Tests

Duurtest Hyundai Ioniq Electric: ja, maar welke?

17 februari 2017 11:51

De elektrische Hyundai Ioniq bevalt autotester Rutger, maar welke opties zou hij kiezen?

Hyundai maakt in zijn brochure een rechtstreekse vergelijking met hun elektrische en hybride concurrentie. De Auris, Prius en Leaf. Terecht, lijkt ons op dit moment; op twee kleine irritaties na, gaat het leven met de Ioniq Electric voorspoedig. Soms vindt de navigatie geen laadpalen. Dat moet met een reset of software-update vast te verhelpen zijn.

Irritanter is dat iedereen die me belt als ik in de auto zit, klaagt dat hij zijn eigen stem hoort echoën. Zelfs als ik het volume flink naar beneden schroef. Ik vermoed dat de speaker op het dashboard ook telefoon-audio weergeeft en die rechtstreeks naar de microfoon richt. Geen idee of dat op te lossen is, maar vervelend is het wel. 

Maar dat is een kleine smet op het blazoen van een auto die elektrisch rijden weer een stap verder brengt. Letterlijk, vanwege het grotere bereik, maar ook figuurlijk door een aantrekkelijk geprijsde optie te bieden in een markt met weinig aanbod. Tot op heden lijkt de Ioniq Electric dus een aanrader. Maar welke moet je dan nemen? 

Instapmodel versus Premium

Wij kregen het instapmodel mee en die is al aardig rijk uitgerust: een navigatieysteem, achteruitrijcamera, Android Auto en Carplay voor integratie met de smartphone, adaptive cruise control, 16" rims, instappen en starten zonder sleutel en climate control. Dit alles voor 32.280 euro. Wat kun je dan nog meer willen? 

De Premium-versie heeft LED-koplampen, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een zonnedak, elektrisch verstelbare stoelen, verwarmde stoelen voor en achter, een verwarmd stuur en parkeersensoren voor en achter, dodehoekdetectie en draadloos opladen van de smartphone. Meerprijs voor deze spullen is 6000 euro. Een flink bedrag voor extra's waarvan de meest wezenlijke de elektrisch verwarmde stoelen zijn.

Stoelverwarming

In een elektrische auto is stoelverwarming eigenlijk een must, ondanks dat het je de nodige kilometers aan bereik scheelt. Gelukkig kun je die op je instapper gewoon los bestellen voor 690 euro. 

En daarmee is de keuze snel gemaakt: voor net onder de 33.000 euro een rijk uitgeruste Comfort met stoelverwarming. 

Deel 1 van deze Hyundai Ioniq Electric Duurtest

Meer auto-tests in het Duurtest-archief