Review

Deze elektrische step rijdt geweldig (en is illegaal)

19 juli 2018 00:01

Bram reed een week op de snelle elektrische step Xiaomi Mi M365 en zou dat graag elke dag doen. Maar hij durft niet meer én hij heeft een lekke band.

Man, wat word ik blij van deze step. Met deze Xiaomi Mi M365 Electric Scooter hoef je bijna niet na te denken. Je stapt op, stept één of twee keer en drukt dan de gashendel in en weg ben je. Omdat er een elektromotor in zit, schiet je uit de startblokken.

25 km/u

De step heeft een aluminium frame en voelt solide. Helaas zit er er een beetje speling op het gedeelte waar het stuur opvouwt. Dat is jammer, maar geen ramp. Met je linkerhand bedien je de schijfrem aan het achterwiel zit. In de praktijk gebruik je dit weinig; de step staat redelijk snel stil als je het gas loslaat.

De step heeft een bereik van 30 kilometer, maar dan moet je wel als een oma rijden. Dat zou ik niet doen, want hij kan namelijk 25 kilometer per uur en dat is echt hard. Maar dan is het bereik een stuk minder, in mijn ervaring zo'n 18 kilometer. Volledig opladen duurt 5,5 uur.

De step weegt 12,2 kilo en kan daarom ook prima mee in de trein of auto.

Bediening

Elke idioot krijgt deze step aan de praat. Er zit één knop op. Een keer lang drukken is aan, dan zet je je voet op de plank en step je een paar keer, terwijl je het gashendeltje indrukt. En daar ga je. Steppen is verder niet meer nodig, je kunt gewoon sjezen.

De eco-modus, waarmee je minder hard maar wel verder kan, zet je aan door twee keer op de aan-knop te drukken. Voor het voorlicht druk je één keer. Aan de ledlampjes op het controlepaneel zie je hoeveel accucapaciteit je nog over hebt: per lichtje 25 procent accu over.

Cruise control

Via de app Mi Home voor Android en iOS (instellen op Mainland China en dan de Electric Scooter toevoegen) is het precieze accupercentage af te lezen en de snelheid waarmee je dan gaat. Hiermee is de step ook op slot te zetten, al betekent dat niet meer dan dat hij gaat piepen als hij wordt verplaatst.

In de app kun je ook de 'cruise control' aanzetten. Houd je voor een seconde of vijf de step op dezelfde snelheid, dan hoor je een piep en kan je de gashendel loslaten zonder dat de step vaart verliest.

Prijs

De step is officieel niet in Nederland te koop, dus je moet naar tussenverkopers uitwijken. Zo verkoopt GearBest de scooter voor 450 euro (zet Priority-verzending aan voor een goedkopere prijs), maar dan duurt het wel een maand voordat hij in huis is. De Belgische webshop Life-Robot.be levert wel direct, maar is dan weer ruim 100 euro duurder. Bovendien zijn de steps veelvuldig in de aanbieding, dus het is net even geluk hebben.

Hij mag de weg niet op

Groot nadeel: de step mag officieel niet gebruikt worden op de openbare weg. Volgens de wet is het een snorfiets, waardoor hij door de RDW moet worden gekeurd. Daarnaast moet je ook een verzekering afsluiten. Al met al ben je al snel 150 euro verder, exclusief een verzekering van minimaal 7 euro per maand.

Verder werd mijn stepplezier teniet gedaan doordat ik een lekke band opliep. De kleine bandjes lijken niet heel veel aan te kunnen. Het lijkt erop of het ventiel kapot is gegaan. Een professionele steppenmaker mag zich bij mij melden.

Conclusie

De nadelen wegen helaas erg zwaar, want als het aan mij zou liggen zou ik mijn fiets de gracht in gooien en altijd op mijn steppie gaan (als ik de band weer gerepareerd heb). Het is een Segway, maar dan cooler. Je wordt niet moe, maar toch voelt het sportief. De schokdempers werken top en hij gaat hard genoeg om je niet te vervelen.

Maar het is wel erg vervelend om steeds over mijn schouder te moeten kijken of ik word betrapt en daarom maar te gaan nepsteppen om te doen alsof hij niet elektrisch is.

Dank aan Martijn Wester voor het uitlenen van de step. 

Volg Bright

Like ons op Facebook.

Volg ons op Twitter en Instagram.

En subscribe je op ons YouTube-kanaal.