Duurtest Mitsubishi Eclipse Cross: waarom al die piepjes?
What the piep?

Duurtest Mitsubishi Eclipse Cross: waarom al die piepjes?

09-08-2018 06:55 Laatste update: 06:55

De Mitsubishi Eclipse Cross probeert je met piepjes van alles duidelijk te maken. Autotester Rutger heeft de taal inmiddels bijna onder de knie.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Deze maand: de Mitsubishi Eclipse Cross. 

Deel 2: nerveuze cruise control

Deel 1: wat is het?

Als ik in de Mitsubishi stap, begroet de auto mij met een vijftal piepjes. Ik ben namelijk gewend om eerst de motor te starten en daarna de gordel om te doen. Ondanks dat ik de automaat nog in de P-stand heb staan, word ik toch gewaarschuwd. De eerste keer ergerde ik me er aan, inmiddels hoor ik het niet meer. Het is als je moeder die je naroept "pas je wel goed op?". Dat wordt op enig moment onhoorbaar. 

Dan hebben we de piepjes van de parkeersensoren. Die vertellen me vrij accuraat of ik dicht op de muur zit of niet. Ze beginnen opvallend genoeg relatief laat met geluid maken en hebben een beschaafd volume. In de parkeergarage moet ik mezelf steeds tussen een muur en de opening manoeuvreren, waarbij er een bijzonder reëel gevaar is dat ik of de deur van de auto indeuk of de bumper wat kleiner maak. Zonder piepen lukt het niet om de garage uit te rijden.

Camera's

Maar ik weet dankzij de piepjes wel of ik nog safe zit. Een hulpmiddel dat nog meer van pas komt is de camera. Of eigenlijk: de camera's. In de neus, de spiegels en de achterklep zitten camera's verborgen die gezamenlijk een 360-gradenbeeld geven rond de auto. Bij het inparkeren kan ik dus van bovenaf zien of ik netjes tussen de lijntjes sta.

Maar bij dat gewurm in de garage werkt het nog mooier. Met een knop op het stuur activeer ik de camera's. Staat de automaat in Drive, dan wordt er een combinatie van camerabeelden zichtbaar. Die geven keurig aan welk traject ik zal volgen als ik het stuur in de huidige stand laat staan. Bij het indraaien van de garage voelt het telkens weer alsof ik de Tesla daar een zetje ga geven, maar de gele lijnen op het scherm voorspellen dat ik er strak langs ga. Tot nog toe blijkt dat steeds te kloppen. 

Adaptive cruise control

De adaptive cruise control is het laatste onderdeel dat piept. Het geeft met een subtiel geluidje aan of de radar een auto voor je ziet of niet. In eerste instantie is dat geruststellend, maar als het elke keer goed gaat, wordt het een beetje overbodig. 

Na drie weken heb ik de piepjes van de Eclipse Cross goed leren verstaan en zijn ze meer behulpzaam dan vervelend.

Volgende week trekken we conclusies over deze wonderlijke Japanner. 

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg hier de updates.