Au revoir

Duurtest Citroën C5 Aircross: eigenzinnig en aangenaam

4 juni 2019 17:49

Drie weken reed Bright-autotester Rutger in de grote Citroën C5 Aircross. Een auto met alle eigenschappen die je van een Fransman zou verwachten. Met welk gevoel laat hij hem achter?

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg hier de updates.

De Aircross mocht de afgelopen weken op heel wat commentaar rekenen. De rode accenten werden veelal geroemd, omdat ze de auto zo enthousiast uit de anonimiteit halen. Net genoeg kleur om op te vallen, niet zo veel dat je te hard je best lijkt te doen.

Er zijn uiteraard genoeg mensen te vinden die dat rood hopeloos aanstellerig vinden. Maar over het algemeen zijn dat mensen die voor de winter een skijack dragen en voor de zomer een zeiljack. Daar moet je geen stijladvies van aannemen. Het interieur trekt die lijn grotendeels door, als is daar het aantal kleurrijke accenten minimaal. De aandacht zat hem meer in de vormen. 

Vorstelijk

Om twee verschillende redenen zit je vorstelijk achter het stuur. De Advanced Comfort Seats met traagschuim houden je billetjes vast alsof je een pasgeboren baby bent en de Progressive Hydraulic Cushions zorgen ervoor dat je zachtjes over de weg glijdt en drempels op snelheid kunt nemen. 

De dikke diesel en de automaat doen hard hun best zich te verstoppen. Door zo min mogelijk geluid te maken (het verschil met de Jeep Compass in de Duurtest van vorige maand is gigantisch) en door slaafs te luisteren naar input. De motor trekt moeiteloos en nodigt haast uit om sportief te rijden. Iets dat je natuurlijk aan BMW-rijders over moet laten. In de C5 Aircross gedraag je je gedistingeerd. 

Digitaal dashboard
Een van de vele schermen met opties

Onhandige menustructuur

De interface van het infotainment systeem ziet er keurig uit en ook het volledig digitale dashboard is aantrekkelijk vormgegeven en naar smaak in te richten. De menustructuur is echter niet heel erg overzichtelijk. Knoppen zitten niet altijd op handige plekken en het aantal verschillende menu's met instellingen is overweldigend en na drie weken zoeken heb ik nog steeds niet kunnen vinden hoe ik de waarschuwing voor flitspalen zachter kan zetten.

Voor de belangrijkste functies die je dagelijks gebruikt is dat overkomelijk, maar voor de ervaring zou het prettiger zijn als de interface je positief wist te verrassen. 

Veel bagageruimte

De achterbank bestaat uit drie losse stoelen die allemaal te verstellen of in te klappen zijn. Handig als je meerdere kinderstoeltjes hebt. Al blijft het vastgespen van de middelste dan een uitdaging. Achterin is voldoende beenruimte, maar minder dan ik had verwacht op basis van de buitenmaten van de auto. De bagageruimte daarentegen is dan weer echt gigantisch. Ik kon mijn opblaasboot, buitenboordmotor en alle attributen er moeiteloos in kwijt met de hoedenplank netjes op z'n plek. 

Conclusie

Is de C5 Aircross dan een aanrader? Ik zou niemand aanraden om anno 2019 nog een diesel te kopen, hoe fijn deze ook is. De benzinevarianten zijn zuinig (5,3 l/100km voor de 130 pk) en zijn totdat er een plug-in of volledig elektrische versie te vinden is de meest milieuvriendelijke optie. 

Maar los van de uitstoot is de Citroën C5 Aircross een aanrader. Een praktische en eigenzinnige SUV die comfort voorop heeft staan. En dat is wonderlijk genoeg een uitzondering in dit segment.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg hier alle updates.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Duurtest Citroën C5 Aircross: hoe Frans wil je het hebben?