Review: interactieve verhalen in de auto met Snelweg Sprookjes
Snelwegluisteren

29-12-2019 14:06 Laatste update: 14:22

Erop uit met de auto en kinderen op de achterbank kan soms een uitdaging zijn, vindt Miriam. Tegen ruzies en gezeur zet je al snel de iPad in, of je bent zelf continu potje met vet aan het zingen. Een app met interactieve luisterverhalen maakt autoritjes zo leuk dat je ervoor wil omrijden.

De app Snelweg Sprookjes is afgestemd op objecten langs de snelweg, het weer, de tijd en het verkeer om je heen. Hiermee krijgt de buitenwereld een actieve rol in de luisterverhalen. Je wordt als kind gestimuleerd om weer eens ‘ouderwets’ uit het raam te staren, lekker weg te dromen en je fantasie de vrije loop te laten gaan. De app werd begin dit jaar ontwikkeld in samenwerking met de Nationale Voorleesdagen.

Via bluetooth verbind je de app met het audiosysteem in je auto en heb je keuze uit vier luistersprookjes. Elk sprookje duurt ongeveer 15 minuten. In de basis zijn die verhaaltjes elke keer hetzelfde, maar objecten in je omgeving passen elk avontuur op een slimme manier aan, waarna de verhaallijn weer wordt opgepakt. Omdat je andere routes rijdt, zijn de verhaaltjes bijna nooit hetzelfde.

GPS en weerbericht

De app past zijn verhalen aan op basis van de gps-locatie van je smartphone. Deze ziet wanneer je op de snelweg rijdt en wat er naast de weg te zien is, zodat dit in het verhaal verwerkt kan worden. Voornamelijk bruggen, tunnels, weilanden, water en reclamezuilen spelen een rol in de sprookjes. Kom je in een file te staan, dan ziet de app dat op basis van je stilstaande gps-positie. Dan kan het verhaaltje ineens gaan over de auto naast je en de mensen die daarin zitten.

Online gegevens zoals het weerbericht worden ook ingezet. Gaat het buiten regenen, dan regent het in het verhaaltje ook. En ook de tijd van de dag kan je verhaal iets wijzigen. Officieel is hij bedoeld voor kinderen van 5 tot 11 jaar, maar hij is ook zeer vermakelijk voor iedereen buiten die leeftijdscategorie.

Turbo Gerrit

Bij vertrek van huis neemt de app je meteen al mee in het verhaal. De hoofdpersoon van het verhaal, fruitvlieg Turbo Gerrit, commandant Steinpoist, Waarschuwertje of Joekelte, vertelt je iets grappigs en geeft je opdrachten. Je moet bijvoorbeeld "een groot mens vragen hoe lang het duurt tot we bij de snelweg zijn". Of er wordt geïnsinueerd dat iemand een scheetje heeft gelaten. De app wordt pas echt interactief waneer je je op de snelweg bevindt.

De sprookjes voelen qua interactiviteit en teksten zeer goed aan en zijn fijn en grappig om naar te luisteren. Bekende schrijvers en stemacteurs als Herman van Veen en zijn dochter Babette hebben dan ook meegewerkt aan de verhalen. Maar ook schrijver Daan Remmerts de Vries, bekroond met een Gouden en meerdere Zilveren Griffels, schreef mee aan de app. Hetzelfde geldt voor Joke van Leeuwen, bekend van de films 'Iep!' en 'Toen ik'.

Snelweg Sprookjes zit verrassend leuk in elkaar. De app werkt zelfs zo aanstekelijk, dat je bijna zonder reden een rondje op de snelweg zou gaan rijden. Bij mij in de auto is het woord 'iPad' niet meer gevallen sinds we deze sprookjes opzetten. De app is ontwikkeld voor Volkswagen, en gratis beschikbaar via de Google Play Store of de App Store. Hij werkt op het moment alleen op Nederlandse snelwegen.