Elektrische auto's

Duurtest Hyundai Ioniq Electric: is de app echt zo slecht?

23 januari 2020 17:59

Deze maand rijdt onze autotester Rutger rondjes in de Hyundai Ioniq Electric. Sinds deze facelift is er een app beschikbaar voor de elektrische auto en die is minder beroerd dan de ratings in de appwinkel doen geloven.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg de updates. Lees ook deel 1 over de Hyundai Ioniq.

De meeste elektrische auto's hebben een app om in de gaten te houden of je auto nog staat te laden of niet. Vaak kun je er ook de verwarming mee aanzetten en soms kun je de navigatie vast instellen. De eerste generatie van de elektrische Hyundai Ioniq had dat niet. Maar de update naar een grotere accu, een nieuw frontje en een frisser interieur bracht ook een nieuw infotainmentsysteem met connectiviteit. De Bluelink-app is daar onderdeel van. 

In eerste instantie had ik niet zoveel vertrouwen in de kwaliteit van de app. Op de app stores van Google en Apple regent het 1-sterren-reviews. Dat blijkt echter niet te komen door de kwaliteit van de app, maar doordat Hyundai Kona-bezitters massaal balen dat hun auto's de app niet ondersteunen.

De elektrische Kona en Ioniq hebben beide pas vanaf modeljaar 2020 de hardware aan boord om met de app te kunnen werken. Het lijkt erop dat Hyundai dat niet helder heeft weten te maken aan klanten die in 2019 een Kona kochten. 

Installeren

De installatie van de app is relatief eenvoudig. Je moet alleen wel het VIN-nummer van de auto paraat hebben. Een serie van 17 letters en cijfers die je in moet tikken in de app. Je auto moet op het contact staan, waarna je een code te zien krijgt op het scherm die je weer in je app moet invullen. Het grote voordeel van deze methode is dat je alleen toegang tot de app kunt krijgen als je fysiek toegang tot de auto én het VIN-nummer hebt.

Elke keer dat je in de app verbinding wilt maken met je auto moet je een pincode invoeren. Dan wordt je auto even wakker gemaakt om informatie over te dragen. 

Openingsscherm

Waar is mijn auto?

De app opent met een scherm waarop een kaart te zien is met je eigen locatie en die van je auto. Op dit scherm kun je het rijbereik van je auto op een kaart tonen. Zoek je een winkel, restaurant of adres? Dan kun je deze in de app opzoeken en als navigatiedoel naar je auto sturen. 

Kalender met ritgegevens

Boordcomputer in je zak

Onder het tabblad My Trips vind je data uit je boordcomputer. Per dag kun je zien wanneer je gereden hebt, hoe ver en hoe hard. Iemand die de auto voor mij gebruikt heeft, schijnt er ooit 175 km/u mee gereden te hebben. Helaas ontbreekt in dit overzicht een indicatie van het energiegebruik. Noch in percentages, noch in kWu wordt helder hoeveel je rit aan stroom gekost heeft. Ook laadmomenten worden niet opgenomen in deze kalender. 

Status scherm

Afstandsbediening

Als ik de app niet de volle vijf sterren zou geven in de app store, zou dat vooral zijn door de gekke dubbelingen in de interface. Klik je op het blauwe Bluelink-logootje in de app, dan kom je op dezelfde plek terecht als wanneer je het Status-knopje ernaast indrukt. Vervolgens vind je daar twee tabbladen Remote en Status die feitelijk dezelfde informatie geven en eenvoudig tot één blad gereduceerd hadden kunnen worden. Geen dealbreaker, maar ook geen toonbeeld van verfijnd interface-ontwerp.

Op afstand kun je ook je schema instellen om te laden (als je op nachttarief wilt opladen) of om de auto voor te verwarmen. Tot slot kun je de oplaadlimiet instellen. Helaas gaat dat in stapjes van 10 procent. Dus wil je de accu een beetje sparen door hem niet elke keer helemaal op te laden, dan ben je meteen 10 procent van je bereik kwijt. 

De app heeft alle belangrijke functies die je nodig hebt om je elektrische auto in de gaten te houden en voor te verwarmen aan de stekker, zodat je niet teveel energie kwijt bent aan de kachel als je op pad gaat. 

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg de updates. Lees ook deel 1 over de Hyundai Ioniq.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Duurtest Hyundai Ioniq electric: de introductie