Duurtest Fiat 500x: flinke motor
Hoeveel cilinders is genoeg?

Duurtest Fiat 500x: flinke motor

14-05-2020 08:05 Laatste update: 10:54

De Fiat 500X is een zogenaamde compacte crossover. Het type auto waar we vaak een driecilinder motor in zien liggen. Maar deze Fiat heeft een moderne viercilinder. Wat zijn de voor- en nadelen?

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Deze maand: de Fiat 500X. 

Nog niet zo heel lang geleden was een 1,2 liter viercilinder een kleine motor. Inmiddels kun je zelfs een Ford Focus kopen met een 1 liter driecilinder en die perst er probleemloos 125 pk uit. Het blok in deze Fiat 500X is een viercilinder van 1,3 liter die 150 pk produceert. Er is ook een 1 liter driecilinder die 120 pk kan opwekken te krijgen voor deze auto. Wie een nieuwe auto koopt zal vaker voor de vraag staan: hoeveel pk en hoeveel cilinders zijn genoeg? 

Elke moderne auto in dit segment heeft een turbo aan boord. Die turbo zorgt ervoor dat je met een kleinere en zuiniger motor toch een flink aantal pk aan boord kan hebben. Vandaar dat er auto's zijn van het formaat van de 500x met een drie- of zelfs tweecilinder motor. Voor wie niet zo technisch onderlegt is: een cilinder is de bus in de motor waar de brandstof verbrand wordt. Heb je er meer of grotere, dan kun je grotere klappen maken en dus harder vooruit. Maar elke cilinder brengt dus ook extra verbruik met zich mee. Hoe meer cilinders een auto heeft, hoe rustiger de motor ook kan draaien. Je kunt je voorstellen dat een 1 cilinder motor onrustig loopt. Want bij elke ontploffing moet de krukas 1 keer rond. Vergelijk het met een draaimolen: geef je die in je eentje een slinger en wacht je tot hij rond is om dat opnieuw te doen, dan zal er steeds een versnelling optreden en daarna weer een vertraging. Sta je met 12 man om de draaimolen, dan zul je hem veel gelijkmatiger kunnen laten draaien. 

Maar er is ook nog zoiets als karakter. In motorfietsen bijvoorbeeld wordt de tweecilinder enorm gewaardeerd omdat hij zo'n lekker geluidje maakt. Ook een Fiat Panda met een tweecilinder motor geeft een heerlijk sportief knetterend geluid. De Ford Ecoboost driecilinder is haast niet als zodanig te herkennen. Hij loopt zo soepel als welke viercilinder dan ook. 

Fiat maakt het je met de 500X redelijk makkelijk om te kiezen. De viercilinder is flink wat prijziger (3000 euro) maar dan krijg je een auto met een automaat met dubbele koppeling. Het verbruik is ongeveer 5% hoger met de viercilinder op papier. Maar in de praktijk zal dat verschil nog iets kleiner zijn. Een driecilinder gaat vaak een slokje meer drinken als je hem een beetje op zijn donder geeft. Staar je dus niet blind op het verbruik. Probeer bij de dealer elke motorisering die je aantrekkelijk lijkt uit, zodat je een geïnformeerde keuze kunt maken.